Pohádky z vězení
The fairy tales from the prison
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/37559Identifikátory
SIS: 84354
Kolekce
- Kvalifikační práce [23261]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Janáček, Pavel
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk a literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav české literatury a komparatistiky
Datum obhajoby
13. 9. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Bakalářská práce Pohádky z vězení se zabývá texty, které posílali Jiří Stránský a Ivan Martin Jirous z vězení svým dětem a které v současnosti vychází jako literatura pro děti. Těžištěm práce je analýza těchto textů z pohledu teorie recepce. Východiskem pro rozbor je fenomenologický přístup k literatuře a zejména teorie Wolfganga Isera a Umberta Eca. Práce zároveň objasňuje problematiku dětského čtení, které je oproti těmto teoriím specifické. Analýza se snaží odpovědět na otázky, jak se proměňuje čtenář děl, co se stává s původními adresáty dopisů a jakou roli hraje znalost historického kontextu vzniku textů.
The bachelor thesis Pohádky z vězení (The Fairy Tales From The Prison) is about the texts sent from prison by Jiří Stránský and Ivan Martin Jirous to their children, and which are now being published as children's literature. The focus of this work is the analysis of these texts from the perspective of the theory of reception. The analysis builds upon the phenomenological approach to literature and especially Wolfgang Iser's and Umberto Eco's theories. The thesis clarifies the complex matter of chidren's literature, which is rather specific in comparison to these theories. The analysis attempts to provide an answer to the following questions: How does the reader evolve and change? What happens with the original addressees of letters? What role is played by the knowledge of the historical context of the writing of a text?