Postavení všeobecné sestry ve zdravotnickém týmu
The position of nurses in the health care team
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/37521Identifiers
Study Information System: 111098
Collections
- Kvalifikační práce [1148]
Author
Advisor
Referee
Vaňková, Dana
Mellanová, Alena
Faculty / Institute
Faculty of Medicine in Hradec Králové
Discipline
General Nurse
Department
Department of Social Medicine
Date of defense
10. 6. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Lékařská fakulta v Hradci KrálovéLanguage
Czech
Grade
Excellent
Autor: Jana Langová Instituce: Ústav sociálního lékařství LF UK v Hradci Králové Oddělení ošetřovatelství Název práce: Postavení všeobecné sestry ve zdravotnickém týmu Vedoucí práce: Mgr. Eva Vachková Počet stran: 91 Počet příloh: 1 Rok obhajoby: 2011 Klíčová slova: sestra, zdravotnický tým, postavení sestry, multioborová spolupráce Bakalářská práce pojednává o postavení sestry ve zdravotnickém týmu. Shrnuje vývoj pohledu na sestru a její postavení v porovnání s historickým vývojem ošetřovatelství jako oboru. Popisuje systém vzdělávání sester a rozložení kompetencí v multidisciplinárním týmu. Zdůrazňuje potřebnost efektivní komunikace a týmové spolupráce. Empirickou část práce tvoří kvantitativní průzkumné šetření zaměřené na zmapování postavení současných sester a pracovní prostředí v jejich týmech. Zkoumaný vzorek tvoří všeobecné sestry pracující bez odborného dohledu v Nemocnici s poliklinikou Česká Lípa.
Author: Jana Langová Institution: Charles University of Prague Medical fakulty of Hradec Králové Institute of social medicine Title: The position of nurses in the health care team Supervisor: Mgr. Eva Vachková Pages: 91 Number of attachments: 1 Year of defence: 2011 Key words: the nurse, the health care team, the position of nurses, multitidisciplinary collaboration The bachelor's thesis deals with the status of nurses in the health care team. It summarizes the development of view of nurse and her position in comparison with the historical development of nursing as a discipline. It describes the system of nursing education and the distribution of competencies within a multidisciplinary team. It emphasizes the need for effective communication and cooperation. The empirical part is a quantitative survey aimed at mapping the current status of nurses and working environment in their teams. The research sample consisted of nurses working without professional supervision in the hospital in Česká Lípa.