Příspěvek k poznání dětského světa ve středověkém Novgorodě (archeologické prameny a jejich svědectví)
Contribution to the knowledge of the "children's world" in medieval Novgorod (archaelogical sources and their cultural testimony)
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/37449Identifikátory
SIS: 74127
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Sláma, Jiří
Klápště, Jan
Oponent práce
Košnar, Lubomír
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pravěká a raně středověká archeologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro archeologii
Datum obhajoby
15. 9. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Dětství jako věková kategorie je nepřehlédnutelné v životě každé společnosti i kultury, má svůj vliv a podíl na životě společnosti, proto je důležité pro studium sociálního kontextu v minulosti. Zvláště pro pohled na středověkou společnost se stalo studium rodiny a dětství důležitým elementem s jeho aplikovatelností na studium sociálního kontextu středověké kultury (Neel 2004, s. 3-5). Poprvé myšlenku, že vnímání dětství nebylo v průběhu dějin jednotným, ale měnilo se od případu k případu s historií společností, vyslovil Philippe Aris (Aris 1960, s. 44- 59; 136-156), jehož práce byla na některé výroky hodně diskutovaná, ale toto tvrzení je přijímáno dnes do jisté míry všeobecně (Alexandre-Bidon - Lett 1997, s. 9-13). Ostatně, nehledě na mezikulturní variace, dětství je kategorii unikátní tím, že je společné pro všechny lidské společnosti, což dělá ji proto důležitým tématem pro historické a antropologické badání (Sofaer- Derevenski 2005, s. 1-4). Město Novgorod je pro výzkum tohoto tématu velice atraktivní, nejen z důvodu početných archeologických nálezů předmětů každodenního života spojených s péčí o děti, a předmětů, přímo pro děti určených. Novgorodská kultura trvala přes celý středověk a její prostředí nám předávají soudobé písemné a literární památky a světoznámá díla místních uměleckých škol. Taky je...