Pravoslavná církev v procesu hledání národní identity v postkomunistickém Rusku
The Orthodox Church in the Quest of National Identity in Post-communist Russia
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/37410Identifikátory
SIS: 92403
Kolekce
- Kvalifikační práce [17632]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Žídková, Markéta
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Politologie a mezinárodní vztahy
Katedra / ústav / klinika
Katedra politologie
Datum obhajoby
27. 1. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Rusko, Ruská federace, ruská pravoslavná církev, budování národní identity, ruství, Vladimir PutinKlíčová slova (anglicky)
Russia, Russian Federation, Russian Orthodox Church, forging national identity, Russianness, Vladimir PutinÚstředním tématem této bakalářské práce je analýza role a způsobu, jaké ruská pravoslavná církev (ROC) dosud hrála v procesu hledání národní identity v postkomunistickém (či takzvaném novém) Rusku. Přitom se ale zabývá i společenským postavením ROC, dále také tím, jaké okolnosti v praxi přispěly k tomu, že bylo náboženství navzdory komunistickým perzekucím v Rusku znovu oživeno, a jak bylo společností vnímáno. Zaobírá se také rolí ROC v politice, zejména vlivem ROC na vybranou legislativu, a otázkou, zda lze ROC považovat za státní církev či nikoli. Pozornost je věnována rovněž zahraniční politice s důrazem na sjednocení ROC s exilovou zahraniční církví (ROCA). Součástí práce je i historický exkurz vysvětlující tradiční postavení ROC v ruské společnosti.
As the main theme of this bachelor thesis can be considered an analysis of role and conduct of the Russian Orthodox Church (ROC) in the quest of national identity in post-communist (or so called new) Russia. In doing so, it also deals with the social status of the ROC, i. e. with its position in Russian society. It asks which factors contribute to the religious revival despite the communist persecutions and how does the society perceive it. It is also concerned with the ROC position in politics, mainly with an influence of the ROC on selected legislature, and with the issue of being perceived as the state Church. ROC as a foreign policy actor is also mentioned, with focus on the reunification with the Russian Orthodox Church Abroad (ROCA). Historical circumstances explaining the traditional role of the ROC in Russian society are included as well.