Fenomén camp
Phenomenon camp
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/37267Identifikátory
SIS: 105004
Kolekce
- Kvalifikační práce [18149]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Holeček, Tomáš
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie a sociální politika
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
13. 6. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
camp, modernita, vkus, kultura, kýč, ironie, styl, umění, hodnocení, omnivorKlíčová slova (anglicky)
camp, modernity, taste, culture, kitch, irony, style, art, classification, omnivoreV této bakalářské práci se věnujeme zejména širšímu představení fenoménu, který je nazýván camp. Popisujeme zde základní rysy campu, jakými jsou například přehnaná snaha o efekt, zaujatost pro nepovedené umění a jeho vážnost, která selhává. Rozebíráme pohled campu na okolní svět, pro který je velmi typická ironie, a poukazujeme rovněž na současnou podobu tohoto fenoménu. Snažíme se ukázat historický vývoj campu, přičemž klademe důraz zejména na modernitu, neboť právě z té jeho vnímavost vychází. Prostor je zde věnován rovněž vývoji zaznamenatelnému v dílech různých autorů, kteří se tématem campu zabývají. Soustředíme se též na zvláštní redefinici "dobrého" a "špatného" umění a neopomíjíme ani vztah mezi campem a kýčem, jelikož nezřídka dochází k chybnému zaměňování těchto dvou fenoménů. Velká část práce je věnována rovněž vkusu, jelikož camp se sociologicky relevantním tématem stává právě ve spojení s ním. Zde se zaměřujeme zejména na rozdílný pohled jak na vkus "vyšší třídy", tak na vyšší třídu samotnou. Ukazujeme i spojení campu s teorií amerických autorů Kerna a Petersona o tvz. kulturních omnivorech. Zároveň se snažíme naznačit, kde v sociologickém pohlížení na vkus vzniká místo právě pro camp, a že tento fenomén má svůj smysl jakožto sociologická kategorie.
In this work we pay attention especially to the broader introducing of the phenomenon, which is called Camp. We describe here the basic features of the camp, such as excessive efforts to effect, a possession for foiled art and his seriousness, which fails. We discuss the camp view of the surrounding world, with its typical irony, and we refer also to the current form of this phenomenon. We try to show the historical development of the camp, with particular emphasis on modernity, precisely because of his perception that it is based. Space is also devoted to the development, which can be detected in the works of various authors who deal with the theme of Camp. We focus also on specific redefinition of "good" and "bad" art, and not neglecting the relationship between camp and kitsch, as it often leads to erroneous substitution of these two phenomena. Much of the work is dedicated to taste, because camp has become sociologically relevant issue in communion with it. Here we focus mainly on the different view of the taste of "upper class" and the upper class itself. We show the connection of Camp with the theory of American authors Kern and Peterson which refers to the cultural "omnivorousness". At the same time we try to indicate where in the sociological point of view upon taste there is a place for...