Firemní kultura - od obecného pojetí ke konkrétnímu případu
Corporate culture - from the general concept to a specific instance
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/37260Identifiers
Study Information System: 105569
Collections
- Kvalifikační práce [17632]
Author
Advisor
Referee
Čížek, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology and Social Anthropology
Department
Department of Sociology
Date of defense
13. 6. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
firemní kultura, organizační kultura, podniková kultura, typologie firemní kulturyKeywords (English)
corporate culture, organizational culture, company culture, corporate culture typologyTato práce se věnuje problematice firemní kultury. První část se zabývá obecným pojetím firemní kultury, jejím vymezením, strukturou a vlivy, které na ni působí. Je zde zmíněn její pozitivní i negativní dopad na člověka. Na konci první části je popsáno několik vybraných typologií a rozdělení kultury. Autorka uvádí, ke kterému pojetí firemní kultury se osobně přiklání a ze kterých poznatků vychází při svém výzkumu. Samotnému výzkumu je pak věnována druhá část práce. Je zde popsán jeho průběh a výsledky, ke kterým autorka dospěla. Charakterizuje kulturu ve firmě a zjištěné informace strukturuje podle jednotlivých složek. Znázorňuje kulturu ve firmě i na základě jejího zařazení podle vybraných typologií. Cílem celé této práce je představit téma firemní kultury a poukázat na její praktický význam.
This work is dedicated to corporate culture. The first part deals with the general concept of corporate culture, its definition, structure and influences, which it operates. There is mentioned the positive and negative effects on human being. At the end of the first section a few selected typologies and distribution of culture are described. The author states which concept of corporate culture she favors, and what knowledge her research stems from. The actual research is then devoted to the second part. There is described its process and results concluded by the author. The author characterizes the culture of the company and the obtained information is structured according to the individual components. She depicts the culture of company based also on its classification by selected typologies. The aim of this work is to introduce the topic of corporate culture and to show its practical significance.