"Jsme taková normální rodina, akorát máme toho Kubíka" Systémový přístup ke studiu rodin s dítětem s postižením
'We're such a normal family, only we have that Jamie' System approach to studying families with a handicapped child
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/36731Identifikátory
SIS: 98135
Kolekce
- Kvalifikační práce [17123]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Volek, Martin
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie a sociální antropologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
13. 6. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Rodina, dítě s postižením, systémový přístup, rodinné role, otec, matka, rodiče, sourozenciKlíčová slova (anglicky)
Family, child with disability, system approach, family roles, mother, father, parents, siblingsBakalářská práce se zabývá problematikou rodinného soužití v rodinách s dítětem s postižením. Pojednává o způsobech, jakými se postižení dítěte projevuje v životě rodiny jako celku a v životě jednotlivých členů. První část práce seznamuje s dosavadními poznatky o rodinách s dítětem s postižením, věnuje se negativním i pozitivním aspektům takového soužití v případě jednotlivých rodinných aktérů, jmenovitě rodičů, sourozenců a prarodičů. Následně představuje systémový přístup ke studiu rodiny, který rodinu pojímá jako celek složený z několika vzájemně interagujících jednotek. Výzkum ukazuje, že v životě takových rodin je důležitá organizovanost, jak z hlediska času, tak z hlediska dělby práce a zodpovědnosti. Z toho vychází nutnost zřetelně vymezit obsahy rolí jednotlivých rodinných aktérů, která pomáhá zajistit stabilitu a funkčnost rodinného systému. Dále zjišťuje, že díky přítomnosti postiženého dítěte dochází ke změnám v organizaci rodinného systému; postižené dítě se stává jakýmsi centrem, jemuž se ostatní členové rodiny přizpůsobují. Samo dítě s postižením zastává v rodině speciální status "člena-nečlena", neboť jej nelze zařadit ani do základních rodinných subsystémů, ani do subsystémů genderových. Výzkum ukazuje, že identita postižení je silnější než gender.
The bachelor thesis deals with the problems of family coexistence in families with a handicapped child. It discusses how the disability of the child manifests itself in the life of the family as a whole and in the lives of every single family member. The first part presents actual findings about families with a child with disability, submits both negative and positive impacts of such coexistence on individual family members, namely on parents, siblings and grandparents. Subsequently it introduces a system approach to studying a family, which understands the family as a complex comprised of interacting units. The research reveals that order and organization in the light of time and division of labor or responsibilities are important factors in the life of such families. On that account it is necessary to define individual family roles properly, which helps ensuring stability and functionality of a family system. Further it comes to conclusion that due to the presence of a handicapped child, changes in the organization of the family system occur; the child turns into a sort of a family center to which others adapt. A child with disability occupies a special status of 'member - non member', because it can be situated neither into basic family subsystems nor into subsystems based on gender. The...