Ekologické zemědělství v kontextu s poznatky moderní biologie rostlin - aktualizace středoškolského učiva biologie
Organic farming and modern plant biology
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/36646Identifikátory
SIS: 80041
Kolekce
- Kvalifikační práce [19119]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Čížková, Věra
Oponent práce
Lhotáková, Zuzana
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Chemie se zaměřením na vzdělávání - Biologie se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra experimentální biologie rostlin
Datum obhajoby
8. 6. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Smyslem této práce je seznámit středoškolské učitele a jejich studenty s koncepcí ekologického zemědělství z hlediska poznatků současné vědy, na poli biologie rostlin. První část je věnovaná ekologickému zemědělství, příčinám jeho vzniku a ideologickému podtextu, dále shrnuje a rozebírá jeho výhody a nevýhody. Druhá část je pak zaměřena na biotechnologické zemědělství, využívající šlechtitelských metod genového inženýrství. Možností koexistence, konfrontací a srovnáním těchto dvou přístupů používaných v současném a budoucím zemědělství se zabývá část třetí. Poslední část je věnovaná zařazením této problematiky do současné výuky na středních školách a jeho významu, zahrnuje analýzu učebnic a kurikulárních dokumentů.
The aim of this thesis is to introduce the concept of organic farming from the point of view of contemporary science in the field of plant biology to secondary school students and their teachers. The first part deals with organic farming, its origins and ideological subtext, further on its advantages and disadvantages are summarized. The second part focuses on biotechnological agriculture which uses breeding methods of genetic engineering. The third part presents possibilities of coexistence and confrontation and comparison of these two approaches used in present and future agriculture. The last part deals with inclusion of this topic into present secondary school education and its significance. It includes analysis of textbooks and curricular documents.