Autorita rodičů očima adolescentů
Parental authority through adolescents' eyes
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/35603Identifiers
Study Information System: 94809
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Pelikán, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
31. 5. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
autorita, rodičovská autorita, adolescence, citová vazba, způsoby výchovy v rodiněKeywords (English)
authority, parent's authority, adolescents, attachment, family upbringingDiplomová práce se v teoretické části zabývá autoritou rodičů ve složitém období adolescence. První kapitola je věnována vymezení pojmu autorita. K objasnění tohoto pojmu jsou popsány jednotlivé typy autority a dále je práce zaměřena především na autoritu rodičovskou. Největší pozornost je věnována tomu, co má na vznik rodičovské autority největší podíl a také tomu, jakými způsoby si lze tuto autoritu udržet. Ve druhé kapitole je charakterizována adolescence jako velmi náročné období v životě každého jedince. V tomto období dochází k osamostatňování člověka, formování postojů k hodnotám, morálce a autoritám nebo určitým změnám v již vytvořených postojích. Třetí kapitola se zabývá citovou vazbou. Na počátku této kapitoly jsou vymezeny jednotlivé typy citové vazby, aspekty jejího vzniku a následně její proměny v období adolescence. Citová vazba ovlivňuje kvalitu dalších citových vztahů a také souvisí se stabilitou výchovného působení rodičů během celého období výchovy. Způsobům výchovy v rodině je věnována čtvrtá kapitola, kdy základem způsobu výchovy v rodině je emoční vztah rodičů k dítěti a dalším velmi důležitým faktorem je výchovné řízení. Jednotlivé typy způsobů výchovy v rodině jsou podrobně popsány právě v této kapitole a z tohoto popisu je zřejmé, které způsoby výchovy úzce souvisí s ideálním...
The diploma work in its theoretical part is concerned with the parental authority in the difficult period of adolescence. The first chapter defines the term of authority. To clarify it, individual types of authorities are described and further on, the parental authority is dealt with in detail. Most attention is paid to what affects formation of parental authority the most and in what ways this authority can be kept. The second chapter characterizes adolescence as a very difficult period in the life of every individual. At this stage a man becomes independent. Also, attitudes towards values, morals and authorities are formed, and/or the existing attitudes are changed. The third chapter concentrates on emotional bond. In the beginning I characterize individual types of emotional bonds, aspects of their origin and subsequent changes during the period of adolescence. The emotional bond influences quality of other emotional relations and is related to the stability of the parental educational effect during the whole period of education. The fourth chapter focuses on the educational method in family, which is based on the parent-child emotional relation. Another important factor is educational guidance. Individual types of educational methods in family are described here in detail. From this description it is...