Žákovské strategie řešení slovních úloh se zlomky
Student strategies for solving word problems with fractions
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/35317Identifikátory
SIS: 73205
Kolekce
- Kvalifikační práce [18052]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vondrová, Naďa
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy matematika - pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
13. 9. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Diplomová práce se zabývá žákovskými strategiemi řešení slovních úloh se zlomky. Součástí teoretické části je vymezení pojmu slovní úloha, rozdělení slovních úloh podle kritérií, která uvádí literatura, popis procesu řešení slovní úlohy a nejčastější problémy, které mají žáci při řešení slovních úloh. Dále je součástí teoretické části porovnání více než 40 učebnic - zavedení pojmu zlomek a početních operací s nimi, zastoupení slovních a početních úloh se zlomky v učebnicích - a popis možných problémů při počítání se zlomky. V praktické části práce je popis a vyhodnocení případové studie v osmých ročnících sestávající ze tří slovních úloh. Uvedeny jsou očekávané chyby a strategie řešení, chyby a strategie řešení použitých žáky a analýza vybraných žákovských řešení úloh. Klíčová slova: slovní úloha, zlomek, strategie řešení úloh, případová studie
This Master's Thesis deals with student strategies for solving word problems with fractions. The theoretical part includes the definition of the term word problem, the categorization of word problems based on criteria listed in the literature, the description of the process of solving a word problem, as well as the most frequent difficulties that students encounter when solving word problems. Moreover, the theoretical part also compares more than 40 textbooks - the introduction of the term fraction and of basic operations with them, the content of word and calculation problems with fractions in the textbooks - and describes the difficulties that may arise when calculating with fractions. The practical part of this Thesis contains the description and evaluation of a survey performed with 8th grade students that consisted of three different word problems. The expected solving strategies and mistakes are listed together with the actual strategies employed and mistakes made by the students, including the full analysis of selected student solutions. Keywords: word problem, fraction, problem solving strategy, case study