Tanec a jeho vliv na harmonizaci vývoje dítěte mladšího školního věku
Dance and its influence on harmonization of child development within the age range 6 - 11 years
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/35314Identifiers
Study Information System: 100228
CU Caralogue: 990013631370106986
Collections
- Kvalifikační práce [20292]
Author
Advisor
Referee
Jahodová, Gabriela
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
25. 5. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
tanec, osobnost dítěte, člověka, taneční a pohybová výchova (TPV), Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělání (RVP ZV), tepová frekvence, motorické schopnostiKeywords (English)
dance, child, people individuality, movement and dance education, Curriculum framevork for basic education, heart rate, motor skillsTato diplomová práce se zabývá vlivem tance na rozvoj osobnosti dítěte mladšího školního věku. Teoretická část obsahuje charakteristiku a klasifikaci tance, jeho historický vývoj i současnou podobu. Zaměřuje se na dítě mladšího školního věku a působení tance na tělesnou, duševní i duchovní stránku osobnosti. Zprostředkovává informace o tanci ve výchově a vzdělávání, především o taneční a pohybové výchově, která je novým doplňujícím oborem RVP ZV. Praktická část se orientuje na taneční a pohybovou výchovu. Zjišťuje informovanost pedagogů a budoucích pedagogů o zavádění tohoto předmětu do škol a zájem veřejnosti o jeho výuku na školách. Analyzuje možnosti vlivu taneční a pohybové výchovy na rozvoj osobnosti dítěte a snaží se o prokázání pozitivního působení na některé oblasti osobnosti.
This diploma thesis considers dance and child and how dance can influence the development of child's individuality. Theoretical part deals with characteristics and history of the dance, child within the age range 6 - 11 years, physical, psychical and spiritual aspects of people personality. It brings information about "movement and dance education" - as a new subject in the Curriculum framework for basic education. The research part of the thesis is oriented only on "movement and dance education" and how the people are informed about its implementation to schools. It also analyses the possibilities of influence on selected areas of development of child. It also tries to demonstrate positive effect on some of these areas.