Rozvoj porozumění rovnicím na 1. stupni ZŠ
Development of equation understanding at primary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/35301Identifiers
Study Information System: 99803
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Hejný, Milan
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
23. 5. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
rovnice, mechanizmus poznávacího procesu, matematické prostředí,řešitelské postupy žáků, jevová analýzaKeywords (English)
equation, mechanism of learning process, mathematical learning environment, pupils'solving processes, phenomenological analysisDiplomová práce se zabývá rozvojem porozumění rovnicím na 1. stupni základní školy. V práci jsou popsány typové úlohy a matematická prostředí, v rámci kterých se vyskytují rovnice a soustavy rovnic. Je zde zmapován výskyt těchto úloh v učebnicích matematiky pro 1. stupeň základní školy. Hlavní část práce je zaměřena na porozumění myšlenkovým procesům žáků při řešení rovnic. Obsahuje popis žákovských řešení úloh získaných realizací několika experimentů. Výsledkem jevové analýzy řešitelských postupů žáků je přehled jevů, které se při řešení úloh vyskytly.
This master thesis concerns progress of junior school pupils in understanding of equations. It describes benchmark problems and mathematical environments in which equations and equation systems occur. Occurrences of such exercises in text books for primary schools are also mapped here. The main part of this thesis is focused on comprehension of pupils' intellectual actions during solving the equations. Thanks to several experiments, it includes description of pupils' solutions of exercises. The result of the phenomenal analysis of pupils' solving processes is an overview of phenomena, which appeared during solving exercises.