Feuersteinův program instrumentálního obohacování očima učitelů prvního stupně ZŠ
Feuerstein's Instrumental Enrichment Program from the Point of View of Primary School Teachers
dizertační práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/35233Identifikátory
SIS: 95225
Kolekce
- Kvalifikační práce [19345]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pavelková, Isabella
Mareš, Jiří
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogická psychologie
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
22. 6. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Program Instrumentálního obohacování, dovednosti myslet, kognitivní funkce, výuka myšleníKlíčová slova (anglicky)
Instrumental Enrichment Program, thinking skills, cognitive functions, teaching thinkingFEUERSTEINŮV PROGRAM INSTRUMENTÁLNÍHO OBOHACOVÁNÍ OČIMA UČITELŮ PRVNÍHO STUPNĚ ZŠ Prezentovaná práce, zabývající se programem kognitivní stimulace Reuvena Feuersteina, se snaží popsat efekty, jenž tento program vyvolává u učitelů. V první části představuje Instrumentální obohacování v kontextu celého Feuersteinova díla. Detailně přibližuje jeho teoretická východiska, dává je do souvislostí s širšími pedagogicko psychologickými otázkami týkajícími se výuky dovedností myslet. Feuersteinovu teorii zkušenosti zprostředkovaného učení konfrontuje s mediativní teorií L. S. Vygotského. Na mnoha místech odkazuje též k dílu J.Piageta. Výzkumná část práce vychází z rozhovorů a malého dotazníkového šetření s učitelkami základních škol. Výzkumný vzorek tvořilo 9 respondentek ve skupině experimentální a 6 ve skupině kontrolní. Hlavním cílem projektu bylo zmapovat, jakými vlivy Instrumentální obohacování působí na učitele. Kromě toho jsme se zabývali názory na využitelnost tohoto programu v běžné základní škole. Experimentální a kontrolní skupinu jsme porovnávali v pohledu na výuku myšlení a cílený rozvoj kognitivních schopností dětí ve škole. Závěrečná část práce se obrací k zahraničním evaluačním studiím Instrumentálního obohacování, aby výsledky vlastního výzkumu prezentovala v souvislostech s nimi. Otevírá též...
FEUERSTEIN'S INSTRUMENTAL ENRICHMENT PROGRAM FROM THE POINT OF VIEW OF PRIMARY SCHOOL TEACHERS The presented doctoral work covers the programme of cognitive stimulation created by Reuven Feuerstein. It aims to describe the effects that the teachers are triggered with by this programme. The work presents Feuerstein's Instrumental Enrichment (FIE) in context of all the Feuerstein's work. It explains its theoretical grounds in detail, and connects them with broader questions from educational psychology field, that are related to the teaching of thinking skills. There is compared the Feuerstein's theory of Mediated Learning Experience (MLE) with L. S. Vygotsky's theory of mediation in the work. It also refers to the work of J. Piaget in many passages. The research part of the work is based on interviews and two small semantic- differential scales. The research group contained 9 experimental and 6 control teachers from primary schools. The main aim of the carried research was to map what form gain the influences that FIE has on the teachers. We also worked on the teachers' opinions regarding the implementation of this programme at mainstream schools. Besides the description of effects, we were also describing and comparing opinions of both groups on teaching thinking. The closing part of the work is...