Edukační prostředí školní třídy
Educationen environment of a classroom
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/35159Identifiers
Study Information System: 92852
Collections
- Kvalifikační práce [18627]
Author
Advisor
Referee
Kropáčková, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 5. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
školní třída, klima, žák mladšího školního věku, učitel, fyzikální prostředí, edukaceKeywords (English)
classroom, climate, junior school pupil, teacher, physical climate, educationDiplomová práce se zabývá edukačním prostředím školní třídy a výzkum je zaměřen na její sociální a fyzikální prostředí. Teoretická část popisuje fyzikální a sociální prostředí školní třídy a stručně charakterizuje základní metody, které se používají pro výzkum psychosociálního prostředí ve školní třídě. Praktická část se věnuje výzkumu aktuálního sociálního klimatu ve školní třídě realizovaného pomocí standardizovaného dotazníku MCI - Naše třída - Aktuální forma a fyzikálního prostředí za použití autorského dotazníku, který byl vytvořen pro účely této práce. Součástí práce je i podrobný popis a zhodnocení získaných výsledků. Nakonec jsou tvořeny a diskutovány závěry.
The diploma thesis targets the education environment of a primary school classroom and research is focused on its social and physical environment. The theoretical part describes physical and social environment of classroom and briefly describes basic methods that are used for research psychosocial environment of classroom. The practical part details the research of actual social climate in classroom realized by using standardized questionare My Class Inventory - Actual form and physical environment using author's original questionare, which was created for the purpose of this work. The work also includes description and evaluation of acquired results. Finally, the conclusions are formed and discussed.