Šperk a ozdoba ve výtvarné výchově na 1. stupni ZŠ
Jewel and Decoration in Art Education at Primary School
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/35113Identifikátory
SIS: 97025
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Cikánová, Karla
Oponent práce
Špičková, Kateřina
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
16. 5. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
šperk, autorský šperk, bižuterie, abstraktní umění, netradiční materiálKlíčová slova (anglicky)
jewel, personal jewel, bijou, non-figurative art, non- traditional materialDiplomová práce je zaměřena na téma šperku a jeho pozice ve výtvarné výchově na 1.stupni ZŠ. Teoretická část se soustředí na klasifikaci a funkci šperku. Popisuje jeho vývoj, především zachycuje změny ve šperkařské tvorbě od počátku 20.století po současnost, a to jak v českém, tak zahraničním prostředí. V neposlední řade se věnuje netradičním materiálům, které se pro výrobu šperku používají. Detailněji se soustředí na textilní šperk, jež se objevuje v praktické části. Praktická část představuje dvě metodicky zpracované výtvarné řady, skrze které je šperk realizován v prostředí prvního stupně základní školy. Součástí diplomové práce jsou také přílohy a rozsáhlá fotodokumentace realizovaných výtvarných námětů.
This thesis is focused on jewel and his placement in the art education at primary school. The theoretical part focuses on classification and function of jewel in general. It describes his development and monitors the changes of jewellery production from the beginning of the 20th century until now in the Czech Republic and foreign countries. In the theoretical part non-traditional materials used for jewel are described. There is also introduced the textile jewel as a part of jewellery made from non-traditional materials. The practical part includes two methodological art series and the concept of jewel is introduced to children through them. The thesis includes supplementary materials and photo documentation.