Úroveň adaptačního procesu všeobecných sester na jednotkách intenzivní péče
The level of the adaptation process in general at intensive care units
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34841Identifiers
Study Information System: 81058
Collections
- Kvalifikační práce [4497]
Author
Advisor
Referee
Svobodová, Lucie
Faculty / Institute
First Faculty of Medicine
Discipline
Intensive Care
Department
Institute of Theory and Practice of Nursing First Faculty of Medicine Charles University in Prague
Date of defense
21. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova. 1. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Diplomová práce se zabývá tématem adaptačního procesu všeobecných sester na jednotkách intenzivní péče. V práci hledáme odpověď na výzkumnou otázku, zda je úroveň adaptačního procesu a jeho reální délka dostačující proto, aby se sestry mohly plně začlenit do pracovního procesu. V teoretické části se věnujeme podstatě adaptačního procesu. Konkrétně zpracováváme zaškolovací proces sester v průběhu adaptace na novém pracovišti. Rozebíráme problematiku jak objektu, tak subjektu managementu procesu integrace. Pozornost věnujeme i školiteli klinické praxe, jeho vzdělávání a úkolem předávat, školit a asistovat. Praktická část diplomové práce se vyznačuje metodologii kvantitativního výzkumu. V empirické části jsme stanovili dílčí cíle a hypotézy, které v rámci dotazníkového šetření potvrzujeme nebo naopak vyvracíme. Cílem distribuce nestandardizovaných dotazníků mezi novými sestrami na jednotce intenzivní péče je zjistit, jak probíhá a jaká je spokojenost s adaptačním procesem ve vybraných Pražských zdravotnických zařízeních. Zvolili jsme si koronární jednotky intenzivní péče se stejným charakterem ošetřovatelské starostlivosti. Tím se chceme vyhnout spekulaci, že různé intenzivní jednotky mají svá specifika procesu adaptace a tím se nabízí možnost rizika zkreslení výsledku výzkumu.
The Graduation Thesis deals with the topic of the adaptation process of general nurses at intensive coronary care units. Through the research, we ask whether the level of the adaptation process and its duration is long enough to get nurses fully involved in the procedure. In the theoretical part, we work with the essence of the adaptation process. In particular, we analyse the nurse training process in the course of their adaptation in a new workplace. We look into issues related to the integration process management, from the view of the object and the subject as well. In addition, we pay attention to clinical practice tutors, their education and their roles - to teach, to convey and to assist. As regards the practical part of the Thesis, we have applied a quantitative research methodology. In the empirical part, we have set partial objectives and hypotheses to be confirmed or rejected through inquiry. The aim of the distribution of non-standardised questionnaires among new nurses in intensive coronary care units is to find out how their adaptation process is running, and to what degree they are satisfied with the adaptation process within the selected medical centres in Prague. We had chosen intensive coronary care units of the same type of nursing to avoid inaccuracy in terms of the interpretation of the...