Indikátory GUR: Návrh modelu a sady indikátorů gramotnosti k udržitelnému rozvoji dospělé veřejnosti v ČR
Indicators of LSD: Proposal for a Model and Set of Literacy Indicators for Adult Public Sustainable Development in the Czech Republic
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34747Identifikátory
SIS: 65492
Kolekce
- Kvalifikační práce [6555]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Janoušková, Svatava
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Sociální a kulturní ekologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální a kulturní ekologie
Datum obhajoby
22. 3. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Environmentální vzdělávání, výchova a osvěta, Vzdělávání pro udržitelný rozvoj, Gramotnost k udržitelnému rozvoji, Environmentální gramotnost, Ekologická gramotnost, Klíčové kompetence, Kompetence pro udržitelný rozvoj, Vzdělávací kvalita, Indikátory vzděKlíčová slova (anglicky)
Environmental Education, Environmental Literacy, Education for Sustainable Development, Literacy for Sustainable Development, Ecological Literacy, Key Competencies, Competencies for Sustainable Development, Educational Quality, Indicators of SustainableV současné době se začíná v České republice uplatňovat Vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Vstupuje do různých strategických dokumentů i do pedagogické a andragogické praxe. K hodnocení tohoto typu vzdělávání vzniká zejména v zahraničí řada indikátorů. Česká republika stojí před úkolem tyto indikátory upravit pro české prostředí či vytvořit vlastní. Tato práce se zabývá výsledkovými indikátory, tedy indikátory dopadu vzdělávání k udržitelnému rozvoji na gramotnost dospělé veřejnosti na místní, mikroregionální a krajské úrovni. Práce analyzuje vybrané národní i mezinárodní strategické dokumenty a českou i zahraniční odbornou literaturu z hlediska koncepcí environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty a vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Tyto koncepce pak analyzuje z hlediska vzdělávacích kvalit, ze kterých se skládá gramotnost k udržitelnému rozvoji. Identifikované kvality následně expertně posuzuje podle definice gramotnosti k udržitelnému rozvoji a sestavuje komplexní Model gramotnosti k udržitelnému rozvoji dospělé veřejnosti. Na základě tohoto modelu sestavuje sadu 65 indikátorů gramotnosti k udržitelnému rozvoji dospělé veřejnosti včetně indikátorových listů, která je určena zástupcům veřejné správy na místní, mikroregionální a krajské úrovni. Součástí indikátorových listů jsou i některé již...
At present, a trend is emerging that shows the increasing application of Education for Sustainable Development in the Czech Republic. This type of education is arriving in various strategic documents and is featuring in pedagogic and andragogical practices. There is a range of indicators, mainly originating from abroad, for the assessment of this type of education and the task ahead for the Czech Republic is to adjust these indicators for the Czech environment, or create its own ones. This thesis deals with result indicators, that is to say indicators of the impact of Education for Sustainable Development on the literacy of the adult public on the local, microregional and regional levels. The thesis analyses selected national and international strategic documents as well as Czech and foreign specialised literature from the perspective of environmental education, bringing-up and further education concepts and Education for Sustainable Development. It then analyses these concepts from the perspective of educational qualities that Literacy for Sustainable Development consists of. Subsequently, it evaluates the identified qualities in an expert way in accordance with the definition of Literacy for Sustainable Development and it sets a coherent Adult Public Literacy Model for Sustainable Development....