Tvořivost v pedagogické praxi
Creativity in Educational Practice
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34616Identifikátory
SIS: 92136
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mlčková, Marie
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství na speciálních školách
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
13. 9. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Diplomová práce se zabývá tvorivostí v pedagogické praxi a jejím využitím ve výchovně-vzdelávacím procesu. Práce je rozdělena na praktickou a teoretickou část, přičemž cílem teoretické části je vymezení základních teoretických východisek tvořivosti a cílem praktické části je predložení ukázky tvořivé práce pedagoga vedoucí k rozvoji samostatnosti, aktivity a tvorivosti žáku. Teoretická část se zabývá tvořivostí v historickém kontextu, poukazuje na význam tvořivosti v současné kurikulární reformě, která si podporu tvořivosti žáků i ucitelů klade za cíl, vymezuje klíčové pojmy - aktivita, samostatnost a motivace. Další kapitoly teoretické části se podrobněji věnují pedagogickému pohledu na tvořivost v kontextu edukačního procesu. Blíže poukazují na možnosti a úskalí tvořivé práce učitele i žáka a nastiňují teoretická východiska pro praktickou část diplomové práce. Praktická část predstavuje návrh celoročního projektu "Cesta z Egypta do Indie" pro 3. rocník základní školy, který je demonstrací tvořivého využití výukových metod. V závěru práce se zamýšlím nad možnostmi, limity a úskalími teoretické a praktické části diplomové práce. Klíčová slova: Aktivizující a komplexní metody; projekt "Cesta z Egypta do Indie"; tvořivost; tvořivý pedagog; tvořivý žák.
This dissertation focuses on creativity in pedagogic practice and its use in the educational and formative process. It comprises a practical and a theoretical part. The theoretical part aims at defining the elementary theoretical bases of creativity; the purpose of the practical part is to show an example of a teacher's creative work leading to the development of the pupils' autonomy, active work and creativity. The theoretical part deals with creativity in the historical context, it underlines the importance of creativity within the actual curricular reform aiming at supporting creativity of both pupils and teachers and defines the key terms: active work, autonomy and motivation. Other chapters of the theoretical part analyse in more details the pedagogic perspective of creativity in the context of educational process. They show possibilities and pitfalls of the teacher's and pupil's creative work and adumbrate theoretical bases for the practical part of the dissertation. The practical part contains a proposal of a year-round project called "The Journey from Egypt to India" designed for pupils of the 3rd grade of the primary school (ages 8 to 9), demonstrating creative use of educational methods. The end of the dissertation considers possibilities, limits and pitfalls of the theoretical and practical part...