Komunikační strategie etablujících se mediálních projektů
communication strategy of newly started media projects
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/3458Identifiers
Study Information System: 153038
Collections
- Kvalifikační práce [18148]
Author
Advisor
Referee
Trampota, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Journalism
Department
Department of Media Studies
Date of defense
1. 2. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Mediální projekt, komunikační strategie, změna vlastnictví, krize, oligarchizace, Echo24.cz, Reportér magazín, DVTVKeywords (English)
Media project, communication strategy, change of ownership, crisis, oligarchy, Echo24.cz, Reportér magazín, DVTVPráce se zaměřuje na tři nové české mediální projekty, které byly založeny v roce 2014: na zpravodajský web Echo24.cz, měsíčník Reportér magazín a videoportál DVTV. Popisuje jejich vznik, který proběhl v důsledku změn na českém mediálním trhu v letech 2013-2014. Ty se týkaly především vlastnické struktury a převzetí vydavatelského domu Mafra, a. s., podnikatelem Andrejem Babišem a krize v České televizi. Práce mapuje etablování se projektů na mediální scéně a jejich vymezování se v konkurenčním prostředí již zavedených médií. Tento proces sleduje skrze komunikační strategii projektů. Na základě předem vymezených kritérií analyzuje zaváděcí kampaně, použité marketingové prostředky a komunikaci s publikem během prvního roku po startu projektů. Deskriptivní analýzu doplňují části rozhovorů s autory projektů: Daliborem Balšínkem (Echo24.cz), Robertem Čásenským (Reportér magazín) a Janem Rozkošným (DVTV). Na jejím základě je pak provedena komparace projektů a jejich komunikačních strategií. Získané poznatky jsou využitelné k dalšímu zkoumání vývoje sledovaných mediálních projektů.
This paper focuses on three new Czech media projects founded in 2014: news web Echo24.cz, a monthly Reporter magazin and a video portal DVTV. More specifically, it describes their creation, which took place as a consequence of the changes in the media market in the Czech Republic in the years 2013-2014. These were mainly changes in ownership structure as Andrej Babis acquired the publishing house Mafra and changes brought about by the crisis of the Czech Television channel. This paper maps out the establishment of new media projects and their positioning in an already competitive environment by observing the communication strategy of these projects. On the basis of predefined criteria it analyses the initial launch campaigns, the means used for marketing and the communication with the public during the first year after the projects were launched. This analysis is complemented by interviews with the authors of the projects: Dalibor Balsinek (Echo24.cz), Robert Casensky (Reporter magazin) and Jan Rozkosny (DVTV). On the basis of this analysis a comparison of the projects and their communication strategies is carried out. The obtained results can be useful in further research of the evolution of these media projects.