Stylistický a rétorický rozbor žďárských barokních kázání se zvláštním zřetelem k tautologii
Stylistic and rhetoric analysis of Baroque "Žďár" homilies with special regard to tautology
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34514Identifikátory
SIS: 92818
Kolekce
- Kvalifikační práce [23740]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kučera, Karel
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk a literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
20. 9. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Tato práce si klade za cíl představit čtrnáct žďárských barokních kázání svatojanských z pohledu koordinační tautologie. V prvé řadě představuje typ žďárských promluv, tedy konceptuální kázání, a základní rozbor všech žďárských kázání. Za druhé se věnuje tautologii, uvádí její definice z odborné literatury, její základní dělení a vlastní definici tautologie, z níž se v práci nadále vychází. Dále se již zabývá příklady tautologických spojení ve žďárských promluvách, uvádí základní a pomocná kritéria pro jejich vyhledávání. Zaměřuje se na tautologická spojení z celé řady hledisek, od jejich počtu a pozice přes slovní druh složek spojení, synonymii, gradaci až po zvláštní případy atd.
The thesis aims at studiyng the aspects of co-ordinative tautology in the texts of fourteen Czech "Žďár" homilies dating from the baroque period. Thea author primarily focuses on presenting the genre of "Ždár" sermon defined as a conceptual homily, and on providing the basic analysis of all the "Žďár" homilies. Consecutively the term of tautology is described and explored. The author gives her own definition of tautology relevant to her method of work. The third part of the thesis presents examples of tautologic collocations within the "Ždár" sermons indicating main and supportive criteria for the choice. Tautologic collocations are examined from wide range of aspects: quantity, position, word class, synonymity, gradation, special cases, etc.