Metafora a metonymie v "hudebních pasážích" vybraných textů Josefa Škvoreckého
Metaphors and metonymies in "musical passages" of chosen texts by Josef Škvorecký
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34507Identifiers
Study Information System: 89800
Collections
- Kvalifikační práce [23212]
Author
Advisor
Referee
Holý, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature - French Studies
Department
Department of Czech and Comparative Literature
Date of defense
20. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Diplomová práce Metafora a metonymie v "hudebních" pasážích vybraných textů Josefa Škvoreckého ukazuje, jak se jazzová inspirace promítá do autorových textů na rovině metaforických výrazů. Nejprve na základě širšího interdisciplinárního kontextu podává přehled možných průniků obou druhů umění, literatury a hudby. Poté konkrétněji na vybraných "hudebních pasážích" textů Josefa Škvoreckého (Zbabělci, Prima sezóna, Bassaxofon) dokládá, z jakých zdrojových oblastí autor čerpá metafory pro hudební oblast a jaké volí typy metonymie. Při třídění metafor a metonymií je částečně přihlíženo k hledisku kognitivní lingvistiky.
The diploma thesis Metaphors and Metonymies in "Musical" Passages of Chosen Texts by Josef Škvorecký shows how jazz inspiration is reflected in author's texts on the level of tropologies. Firstly, more general interdisciplinary context is presented to show possible intersections between the two arts, literature and music. Afterwards, chosen "musical passages" from Josef Škvorecký's works (The Cowards, The Swell Season, The Bass Saxophone) are classified to reveal, what source domains for metaphors and what types of metonymies are used by the author to talk about the domain of music. In the classification the approach of the cognitive linguistics is taken into consideration.