Tendenční beletrie z období Protektorátu Čechy a Morava
Propaganda fiction of the Protectorate of Bohemia and Moravia period
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34241Identifikátory
SIS: 101635
Katalog UK: 990012895150106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [24986]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Holý, Jiří
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk a literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav české literatury a komparatistiky
Datum obhajoby
31. 1. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
propaganda, Protektorát Čechy a Morava, beletrieKlíčová slova (anglicky)
propaganda fiction, Protectorate of Bohemia and MoraviaPráce s výraznou heuristickou složkou se zabývá českou aktivistickou beletrií antisemitské a nacistické provenience v závěrečném období Protektorátu Čechy a Morava, jež lze vymezit roky 19421945. Tato produkce nebyla v bohemikální literární historiografii doposud příliš reflektována a práce tedy na základě pramenného výzkumu přináší identifikaci jednotlivých děl. Na základě dobových teoretických diskuzí i recenzního přijetí daných děl v oficiálním protektorátním tisku se snaží o určení základních požadavků na tzv. "nové umění" (či "umění Nové Evropy"). V rovině tematicko-motivické pak tendenční beletrii dělí do tří základních okruhů romány s výraznou antisemitskou složkou, v nichž je kladen důraz na typizaci postav, pracovní román a "geopolitický" román, jenž vytváří fikční svět budoucí nové Evropy. Všechna tato aktivistická díla lze zařadit do tzv. "populární literatury", která měla velký počet recipientu a mohla tedy ovlivnit značnou část čtenářů.
The thesis deals with Czech activist fiction of anti-Semitic and openly pro-Nazi stance in the Protectorate of Bohemia and Moravia between 1942 and 1945. This type of fiction has yet been widely ignored in the Czech (or Czechoslovak) scientific literature in spite of the fact that it belonged to the so-called "Popular Literature" at that time and therefore could have some (and maybe significant) impact on Czech readership. For that reason one of the main objectives of this paper is to identify and describe particular pieces. The identification and description is based primarily on the original material research of archival documents, newspapers and publications. On the basis of theoretical disputes and reviews in the official Protectorate press it also attempts to define officially demanded fundamental characteristics of the so-called "New Art" (or "The Art of the New Europe"). In another perspective (concerning themes and motives) it aims to distinguish specific categories in the tendentious literature of this period. It is argued that the basic types were: 1) Novels with the strong anti-Semitic accent (emphasis is laid upon a typification of characters); 2) Labour-novels; and 3) "Geopolitical" novels in which the fictional world of the "New Europe" is created.
