Rozvoj reflexivní schopnosti dítěte (přehledová studie)
Development of child's reflection - Surveillance Study
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/33609/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/33609Identifiers
Study Information System: 96180
Collections
- Kvalifikační práce [22849]
Author
Advisor
Referee
Krykorková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
1. 6. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
rané citové vztahy, reflexivní schopnost, mentalizovaná afektivita, seberegulaceKeywords (English)
mentalization, attachment theory, early relationship, self-regulationv českém jazyce V předložené práci se zabývám Fonagyho (Fonagy, 2006; Fonagy a Target, 2001; Fonagy a Target, 2002; Fonagy aj., 2008; atd.) metakognitivním konceptem reflexivní schopnosti (Mentalisierung), který je úzce spojen s teorií kvality raných vztahů (Bindungstheorie), s psychoanalýzou a s vývojovou psychologií. Rozhodující vliv pro rozvoj reflexivní schopnosti mají rané vztahy dítěte. V této práci představím několik autorů, zabývajících se touto problematikou v čele s J. Bowlbym, zakladatelem teorie kvality raných vztahů. Cílem této práce je nastínit souvislosti, resp. důležité, v literatuře empiricky prověřené faktory, které ovlivňují vývoj reflexivní schopnosti dítěte - zejména faktory vnějšího prostředí (rodiče, opatrovníci, peers) s vývojovými předpoklady dítěte.
v anglickém jazyce In the present work, I am primarily concerned with the approach of mentalization by Fonagy (Fonagy, 2006; Fonagy & Target, 2001; Fonagy & Target, 2002; Fonagy, Gergely, Jurist & Target, 2008; etc.), which is strongly associated with the attachment theory, psychoanalysis and also developmental psychology. Centrality to the development of mentalization are early relationships. I will present some authors, which dealt with this subject matter, psychoanalysts, development psychology and attachment theory, focusing on the attachment theory of John Bowlby. The aim of this work is to introduce the important coherences, in the literature empirically investigated factors that influence the development of reflective capacity - in particular the environmental factors (parents, foster parents, peers) and the development background of the child.