Comic Discourse in Laurence Sterne's Life and Opinions of Tristram Shandy, Gentleman
Komický diskurs v románu Laurence Sterna Život a názory blahodárného pana, Tristrama Shandyho
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/33140Identifikátory
SIS: 96931
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Nováková, Soňa
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglistika - amerikanistika - Komparatistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglofonních literatur a kultur
Datum obhajoby
30. 5. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Laurence Sterne, Tristram Shandy, teorie komiky, humor, britská literatura, britský román osmnáctého století, anglo-irská literatura, humoristický románKlíčová slova (anglicky)
Laurence Sterne, Tristram Shandy, theory of the comic, humour, British literature, British 18th century novel, Anglo-Irish literature, humorous novelTato diplomová práce se zabývá komickým diskursem v románu Život a názory blahodárného pana, Tristrama Shandyho. Ukazuje, jak jsou v tomto románu naplňovány teorie komiky Henriho Bergsona a Sigmunda Freuda. Tyto principy jsou v tomto románu naplňovány přímo strukturou textu, samotným procesem vyprávění. Komika je v Tristramu Shandym také podpořena tím, že obvykle statické a neměnné aspekty vyprávění (například povaha vypravěčského hlasu) nabývají v tomto románu dynamičnosti. Toto rozkolísání obvykle pevně daných složek či vlastností vyprávění vytváří nový prostor pro vznik komiky. Komika v tomto románu je také inspirována teorií asociace, a naopak, inspirovala pozdější teorie komična a humoru.
This thesis discusses the comic discourse in Laurence Sterne's novel The life and Opinions of Tristram Shandy, Gentleman. It shows the way in which the theories of the comic of Henri Bergson and Sigmund Freud are applied in this novel. In Tristram Shandy, the principles of the comic of Bergson and Freud do not function in their usual manner; they are fulfilled by the structure and the process of narration. The comic in this novel is also enhanced by the fact that aspects of narration that are usually static and unchanging throughout a novel (such as the nature of the narrator) gained dynamism in Tristram Shandy. This dynamism offers a space for the structural comic to origin. The comic of Tristram Shandy also draws from the principle of association. This novel inspired later theories of humour and the comic in general.