Podpora motivace žáka střední školy ke studiu
Support for student's motivation for learning at secondary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/33051Identifiers
Study Information System: 96176
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Kasíková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Education
Department
Department of Education
Date of defense
1. 2. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
žák, učitel, učení, studium, motivace, činitelé, potřeby, podpora, vliv, metody, komunikace, hodnoceníKeywords (English)
student, teacher, learning, studies, motivation, factors, needs, support, influence, methods, communication, evaluationDiplomová práce se zabývá motivací žáka střední školy ke studiu a možnostmi učitele ovlivnit tuto motivaci. V teoretické části jsou vymezena psychologická východiska a analizovány možnosti učitele podpořit motivaci žáka. Pozornost je věnována pedagogické komunikaci, metodám a formám vyučování a hodnocení. Empirická část popisuje empirické šetření, které proběhlo na střední škole. Empirické šetření zkoumalo působení některých motivačních činitelů na motivaci žáků k učení.Dalším předmětem zkoumání byla struktura motivace žáků. Šetření má omezenou platnost - platí pouze pro zkoumaný vzorek. Výsledky šetření mohou být užitečné nejen pro učitele vyučující ve zkoumaných třídách, ale i pro ostatní pedagogy.
The dissertation is dealt with student's motivation for learning at secondary school and teacher's possibilities to influence this motivation. In the desk study the author defines psychological resources and analyses teacher's possibilities to support student's motivation. Attention has been paid to communication between teachers and students, educational methods and forms and evaluation. In the empirical part the author describes investigation, which took place at secondary school. The investigation inspected influence of some motivation factors to student's motivation for learning. The next topic of investigation was students' motivation structure. The valid of investigation is limited - it is valid only for students, who took part in the investigation. Results of the investigation can be useful not only for teachers teaching in those classrooms but for other teachers too.