Strategie řešení sociálních problémů u dětí s poruchami chování
Social Problem - Solving Skills in Children with Conduct Disorders
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/33021Identifiers
Study Information System: 95864
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Soukupová, Tereza
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Práce si klade za cíl zkoumat copingové strategie u dětí s poruchami chování. Zaměřuje se na dětské strategie řešení sociálních problémů, které jsou jednou z klíčových sociálních dovedností. Byla stanovena hypotéza, že děti s poruchami chování mají horší strategie řešení sociálních problémů než děti bez poruch chování. Cílem bylo nejenom odpovědět na stanovenou hypotézu, ale i popsat dílčí dovednosti potřebné k řešení problémů a konfrontovat je s odbornou literaturou. Za tímto účelem byl zadán Tématicko apercepční test (TAT) (Murray, 1971) zkoumané skupině dětí s diagnostikovanými poruchami chování (n=15) a kontrolní skupině dětí bez diagnostikované poruchy chování (n=15). TAT příběhy od respondentů byly skórovány pomocí hodnotící škály Personal Problem-Solving System - Revised (PPSS-R) (Ronan, 2008). Výsledky získané komparací dvou skupin ukazují, že děti s poruchami chování mají deficity ve strategiích řešení problémů. Hodnotily se čtyři oblasti strategií řešení problémů. Zkoumaná skupina dětí s poruchami chování dosahovala horších výsledků ve všech čtyřech oblastech: kognitivní činnost při řešení problému, emoční činnost při řešení problému, schopnost nalézt a navrhnout řešení problému a schopnost efektivně vyřešit sociální problém. Obě skupiny dosahují nejlepších strategií týkajících se kognitivní...
The current thesis examines coping strategies in children diagnosed with conduct disorder (CD). Social problem-solving skills are considered to be one of the key social skills. The assumption is that children with CD have worse social problem-solving skills compared to children without diagnosed CD. The aim of the study is not only answering the hypothesis, but also describing component skills and comparing with contemporary doctrins. A group of childrem with diagnosed CD (n=15) and group without diagnosed CD (n=15) is examined by Thematic Apperception Test (Murray,1971). Data were scored by Personal Problem-Solving System (PPSS-R) (Ronan, 2008). Results of the comparison of two groups suggest that children with diagnosed CD have deficits in their social problem-solving skills. Four aspects of social competence were assessed. Children with CD reached worse results in all component scores: the cognitive processing of problem, the emotive processing of problem, the ability to find and propose solutions of the problem and the ability to master effectively social problems. Both groups reached the best results in cognitive processing of the problem. The group of children with CD reached the worse results in emotive processing of the problem. The group of children without CD reached the worse results in proposing...