Nekonečno u Emmanuela Lévinase
Infinity in the Thought of Emmanuel Lévinas
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/32839Identifiers
Study Information System: 72485
Collections
- Kvalifikační práce [2653]
Author
Advisor
Referee
Hogenová, Anna
Faculty / Institute
Hussite Theological Faculty
Discipline
Hussite Theology
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Práce se zabývá pojmem nekonečna u francouzského myslitele Emmanuela Lévinase. Výklad z formálního hlediska sleduje tento pojem jako jádro Lévinasova myšlení (3.1) a snaží se jej uchopit na základě distinkce mezi metafyzikou jakožto ontologií (3.2) a metafyzikou jakožto etikou (3.3). Fenomenální analýza zasazuje tento pojem do konkrétních "antropologických" kategorií a explikuje způsoby, jimiž strukturuje vnitřní život Já (4.1), jeho existenci ve světě (4.2) a jeho vztah k bližnímu, ke smrti a k lásce, která vede k plodnosti (4.3). V dílčích výzkumech se práce zaměřuje na kontext Lévinasova myšlení a zkoumá jeho kořeny v Husserlově a Heideggerově fenomenologii (2.2), u myslitelů Martina Bubera a Franze Rosenzweiga (2.3) a u průkopníka filosofie subjektivity René Descarta (2.4).
The master's thesis deals with the concept of infinity in the thought of the French thinker Emmanuel Lévinas. The formal exposition follows this concept as a core of Lévinas's philosophy (3.1) and it aims to explain it in the terms of juxtaposing metaphysics as ontology (3.2) and metaphysics as ethics (3.3). The main objective of the phenomenal analysis is to "translate" this concept into particular "anthropological" categories and to pursue the manners, in which it structures the interior life of the subjectivity (4.1), its existence within the world (4.2) and how does it transfigure its relation to its neighbor, to its own death, and to love, which leads to fertility (4.3). Secondarily, the work focuses on the context of Lévinas's thought and explores its relation to Husserl's and Heidegger's phenomenology (2.2), thinkings of Martin Buber and Franz Rosenzweig (2.3) and the pioneer of subjective philosophy René Descartes (2.4).