Je pojem lidských práv fiktivní? Postmetafyzická koncepce Jürgena Habermase.
Is the concept of human rights fictitious? Jürgen Habermas' postmetaphysical conception of human rights.
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/32774Identifiers
Study Information System: 97981
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Barša, Pavel
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Political Science
Department
Institute of Political Science
Date of defense
24. 6. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
lidská práva, Jürgen Habermas, diskursivní teorie práva, racionalistické přirozené právo, moderna, esencialismus, postmetafyzická situace, ospravedlnění, politická filosofieKeywords (English)
human rights, Jürgen Habermas, discourse theory of law, rational natural law, modernity, essentialism, postmetaphysical situation, justification, political philosophyPojem lidských práv představuje stěžejní prakticko-politický koncept, který je předmětem různých teoretických disciplín: politické a právní filosofie, politické vědy či jurisprudence. V předkládané práci je uvedený pojem nahlížen z perspektivy politické filosofie. Základní otázka zní: Je pojem lidských práv formulovatelný (racionálně platný) rovněž v postmetafyzické situaci, a pokud ano, která práva lze označit jako "lidská"? Tato otázka je kladena na pozadí stávající (obsahové, prostorové a symbolické) expanze lidských práv a zodpovídána ve světle koncepce Jürgena Habermase. Habermasovo pojetí představuje zřejmě nejdůsažnější pokus o racionální reformulaci pojmu lidských práv v postmetafyzické situaci. Autorovo odůvodnění se pokouší oprostit od veškerých antropologických předpokladů, jež jsou spjaty s původní artikulací práv člověka a rezonují mimo jiné v právním konceptu lidské důstojnosti. Po úvodní formulaci problému, historickém exkursu do oblasti moderního přirozeného práva a po základní charakterizaci postmetafyzické situace následuje analýza a zhodnocení předpokladů Habermasovy "lingvistifikované" koncepce: univerzální pragmatiky, intersubjektivistického pojetí individua a diskursivní etiky. Objasnění těchto předpokladů zahrnuje nástin teorie řečových aktů Austina a Searla, tj. základ...
Human rights are the pervasive practical and political concept, discussed in various branches: political and legal philosophy, political science or jurisprudence. In the diploma thesis, this concept is discussed in the framework of political philosophy. An author's basic question: Is the concept of human rights plausible (rationally valid) in the postmetaphysical situation as well, and if so, which rights are possible to specify as "human"? This question is asked in view of contemporary (content, spatial and symbolical) expansion of human rights and solved in light of Jürgen Habermas' conception of human rights. Habermas' conception of human rights represents probably the most significant rational attempt to reformulate this concept in the postmetaphysical situation. His foundation is apparently free from the burden of all anthropological presuppositions, connected with a pristine articulation of the rights of man. As we know, these presuppositions also resound in the legal concept of human dignity. After the problem definition, a historical excursus on the field of rational natural law and basic characterization of the postmetaphysical situation, an analysis and evaluation of presuppositions intrinsic to Habermas' "linguistificated" conception of human rights follow - i.e. universal pragmatics,...