Analýza výuky geografie ve vyšším sekundárním vzdělávání ve Spolkové republice Německo
Analysis of Teaching Geography in Upper Secondary Educational Level in Germany
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/32673Identifikátory
SIS: 74367
Kolekce
- Kvalifikační práce [20115]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kühnlová, Hana
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Učitelství biologie pro střední školy - Učitelství geografie pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a region. rozvoje
Datum obhajoby
2. 6. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
výuka geografie, kurikulární dokumenty, školský systém v Německu, obsahová analýzaKlíčová slova (anglicky)
geographical education, curricular documents, school system in Germany, content analysisNázev práce: Analýza výuky geografie ve vyšším sekundárním vzdělávání ve spolkové republice Německo Autor: Bc. Eliška Jindřichová Katedra: Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje Vedoucí práce: RNDr. Dana Řezníčková, Ph. D. Diplomová práce je zaměřena na analýzu německé vzdělávací koncepce výukového předmětu geografie na vzdělávací úrovni ISCED 3. Cílem diplomové práce je odpovědět na základní koncepční otázky: Za jakých podmínek probíhá výuka geografie? Jakým způsobem probíhá výuka geografie? S jakými očekávanými efekty probíhá výuka geografie? V návaznosti na hlavní cíle je v diplomové práci popsáno postavení předmětu geografie a možnosti mezipředmětové spolupráce. Důraz je kladen na analýzu formy a obsahu cílů výuky a formulace geografických dovedností. Důležitou součástí práce je popis hodnocení průběhu a výsledků výuky geografie. Základní metodou pro získání relevantních údajů je obsahová analýza kurikulárních dokumentů jednotlivých spolkových zemí. Výsledkem práce je soubor vyplněných záznamových archů. Na základě zvolené metody sběru a vyhodnocení dat jsem získala odpovědi na všechny tři základní koncepční otázky a výsledné údaje jsem porovnala s českou vzdělávací koncepcí. Klíčová slova: výuka geografie, školský systém v Německu, kurikulární dokumenty, obsahová analýza, 13
Title: Analysis of teaching geography in upper secondary educational level in Germany Author: Bc. Eliška Jindřichová Department:Department of social geography and regional development Supervisor: RNDr. Dana Řezníčková, Ph. D. This thesis contains an analysis of the conception of geographical education on ISCED level 3 in Germany. It aims to answer the following basic conceptual questions: Under which conditions is geography being taught? In what manner is geography being taught? What are the expected effects of geographical education on the pupils? During the discussion of conditions, the current status of geography as a teaching subject is presented and the possibilities for cross-curricular collaboration are pointed out. Emphasis is placed on the analysis of form and content, learning objectives/goals and creation of geographical skills. Another part of the thesis is the description of the process and methods used to evaluate the gained geographical knowledge of pupils. The basic method for obtaining relevant data is content analysis of the curricula of the federal states of Germany, resulting in a set of complete record sheets. Based on the chosen method of data collection and analysis, I got all the answers to the three basic conceptual questions and compare the resulting data to Czech...