Podpora morálního vývoje dítěte předškolního věku v mateřské škole
Supporting the moral development of pre-school aged[sic] children at nursery schools
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/32651Identifiers
Study Information System: 97270
Collections
- Kvalifikační práce [18637]
Author
Advisor
Referee
Opravilová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 1. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
kompetence, morální hodnoty, mateřská škola, morální vývoj, předškolní věk, svědomí, třídní klima, učitelKeywords (English)
ability, moral values, nursery school, moral development, pre-school age, conscience, class climate, teacherCílem diplomové práce je popsat kompetence učitelky v podmínkách institucionální předškolní výchovy vedoucí k podpoře morálního rozvoje dítěte předškolního věku vzhledem k jeho psychickému vývoji a jeho utvořeném povědomí morálních hodnot získaných z rodiny. Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část popisuje morální vývoj předškolního dítěte, výchovné a vzdělávací strategie rozvíjející morální vědomí a jednání předškoláka a schopnosti a dovednosti učitele v oblasti etické výchovy. Praktická část obsahuje výsledky výzkumu, který hlavně mapuje aktivity rozvíjející morální vývoj dítěte, jež využívají učitelky mateřských škol ve své praxi. Další kapitola předkládá návrh a následné hodnocení realizace výchovného projektu zaměřený na etickou výchovu pro děti předškolní věku. Tato práce přispívá k obsáhnutí ucelených poznatků morálního vývoje dítěte předškolního věku s propojením do praxe a kompetencí učitelky mateřské školy. Klíčové pojmy kompetence morální hodnoty mateřská škola morální vývoj předškolní věk svědomí třídní klima učitel
The aim of my dissertation was to describe the responsibilities of teachers in institutional pre-school education and how they bolster the moral development of pre-school age children, which takes place in the context of the children's mental progress and the formation of moral values gained from their families. The thesis is divided into two parts. The theoretical part describes the moral progress of pre-school age children, educational and institutional strategies to develop the moral consciousness and good behavior of pre-school age children and the abilities and skills of teachers in the field of ethics education. The practical part describes the results of my research, which mainly surveys activities that improve the moral progress of children used in practice by teachers in nursery schools. The following chapter makes sugestions and evaluates the execution of educational projects aimed at the ethical education of pre-school age children. This work contibutes to the understanding of observations of the moral progress of a pre-school age child with connections to the practices and abilities of teachers in nursery schools. Keywords ability moral values nursery school moral development pre-school age conscience class climate teacher