Vztah učitele a žáka v sociálním klimatu školní třídy
Relationship between teacher and disciples in social climate of school class
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/32568Identifiers
Study Information System: 92752
Collections
- Kvalifikační práce [23715]
Author
Advisor
Referee
Mertin, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
13. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
V naší práci jsme se rozhodli pro zachycení vztahu mezi učitelem a žákem v sociálním klimatu školní třídy. Charakterizujeme v ní roli učitele a žáka v sociálním kontextu a zamýšlíme se nad jejich vývojovým aspektem. Zabýváme se rovněž vzájemnou interakcí mezi učitelem a žákem a důležitými proměnnými, které ve vztahu vystupují, jako například: dyadickou interakcí, sociálním statusem, sociální konformitou, sociálními rolemi, sociálním učením apod. V předposlední kapitole teoretické části se snažíme vyložit pojem sociální klima třídy. Závěrem teoretické části jsme si dovolili nastínit možnosti sociálně pedagogického výcviku v sociálních dovednostech, které představují cestu možného rozvoje vztahu učitele a žáka. Empirická část je věnována kvantitativnímu výzkumu vztahu mezi učitelem a žákem pomocí dotazníku s pracovním názvem Žák o učiteli a Učitel o sobě a doplňkovému měření pomocí Braunova dotazníku B-3, sociálního klimatu školní třídy.
In this study, we decided rekord relationship between teacher and student in social climate of school class. We characterize role teacher and student in social context and think about their development aspects. We deal, with interaction between teacher and student and important factores, which appears in this relationship. These are: dyadic interaction, social status, social conformability, social roles, social leasing atc. Next chapter of theoretical study bring conception of social climate of school class. At the and of theoretical part about social interaction between teacher and student, we write about possibilities of social- pedagogic training in social skills. Through this skills is possible improve this relationship. In empiric part, we bring results of kvantitativ research between teacher and student through questionnary Student about teacher and Teacher about himself and Braunś questionnary B-3, of social climate of school class.