Bioprodukty a jejich právní úprava
Bioproducts and their legal regulation
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/31938Identifikátory
SIS: 85773
Kolekce
- Kvalifikační práce [13549]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Stejskal, Vojtěch
Fakulta / součást
Právnická fakulta
Obor
Právo
Katedra / ústav / klinika
Katedra práva životního prostředí
Datum obhajoby
30. 5. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Právnická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
bioprodukt, ekologické zemědělstvíKlíčová slova (anglicky)
organic produkt, organic agricultureEvropský i český trh s bioprodukty roste a s ním i množství označení, log a slibů, které mají za cíl vzbudit ve spotřebiteli dojem ekologické šetrnosti a únosnosti. Tato práce analyzuje právní úpravu bioproduktů, co všechno tato úprava zahrnuje a zda je v praxi dostatečná. Zejména z toho důvodu, že i český spotřebitel stále častěji orientuje své kupní rozhodnutí právě podle šetrnosti produktu k životnímu prostředí, je toto téma velmi aktuální. Práce se zabývá evropskou úpravou, zejména Nařízením o ekologickém zemědělství, ale i národní českou úpravou v Zákoně o ekologickém zemědělství, protože úprava kontrolního systému a dalších organizačních pravidel je přenechána národním úpravám. Blíže se práce zabývá zejména problémy ekologického zemědělství v České republice a jejich právním pozadím. Za účelem přezkoumání právního rámce bioproduktů, zda zaručuje bioprodukty takové, aby splnily očekávání stále ekologicky uvědomělejšího spotřebitele, jsou v práci poměřovány základní cíle a zásady Nařízení o ekologickém zemědělství, které tvoří základní interpretační rámec celé úpravy. Dále jsou blíže rozpracovány vyplývající vybrané problémy a jejich možné řešení de lege ferenda. Práce hledá odpovědi na zásadní otázky, a sice proč je 60% všech bioproduktů na českém trhu z dovozu, proč je většina ploch v ekologickém...
Sowohl der europäische, als auch der tschechische Markt für Bioprodukte wächst, und mit ihm auch die Anzahl der Kennzeichen, Logos und Versprechen, die im Verbraucher den Eindruck von ökologischer Verträglichkeit oder Nachhaltigkeit erwecken sollen. Diese Arbeit hinterfragt den rechtlichen Rahmen der Bioprodukte und überprüft dementsprechend, welche Regelungen auf dem Gebiet schon bestehen, auf welche Gebiete diese sich beziehen und, ob diese Regelungen in der Praxis wirklich genügen. Gerade, weil auch der tschechische Verbraucher immer mehr Kaufentscheidungen von Kriterien der Nachhaltigkeit und seinem Umweltbewusstsein abhängig macht, ist das Thema rechtswissenschaftlich sehr relevant. Diese Arbeit analysiert die europäische Regelung, hauptsächlich die "Ökologische Landwirtschaftsverordnung", aber auch die nationale tschechische Regelung, das "Ökologische Landwirtschaftsgesetz", da die Gestaltung des Kontrollsystems der Produkte und andere organisatorische Regelungen den Mitgliedstaaten überlassen werden. Näher befasst sich die Arbeit hauptsächlich mit Problemen der ökologischen Landwirtschaft in der Tschechischen Republik und deren rechtlichen Hintergrund. Um zu überprüfen, wie weit der allgemeine rechtliche Rahmen der Bioprodukte den Erwartungen des immer umweltbewusster werdenden Verbrauchers...