Žena 1. poloviny 19. století
Woman of the 1st half of 19th century
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/31466Identifiers
Study Information System: 107689
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Syřiště, Ivo
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 5. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Postavení ženy ve společnosti, dějiny pedagogiky, dívčí výchova a vzdělání, evropská historie, dějiny mentalitKeywords (English)
The status of woman in society, the pedagogy history, the girl education and pedagogy, the European history, the history of mentalityDiplomová práce se zabývá postavením ženy od jejího narození až po dospělost v 1.polovině 19.století. Na začátku uvádí fakta evropské historie. Dále se již zaměřuje na ženu, její dětství, dospívání a dospělost. Předmětem práce je ukázat, jak se k dívce a ženě v určité sociální vrstvě přistupovalo, jak se na ní pohlíželo, jaká měla práva, povinnosti a možnosti ke vzdělání. Vybranými oblastmi jsou: dějiny pedagogiky, výchova dětí, dívčí výchova, vzdělání dívek, prostředí rodiny, sociabilita, manželství a mateřství. Práce postupně odhaluje, jak pomalu a těžce si žena vydobývala svoje práva, ať už v soukromém, tak i ve veřejném životě.
The graduation thesis analyses the status of woman since her birth to adult age in the 1st half of 19th century. In the beginning it is dealt with facts of European history. Further it focuses on woman, her childhood, adolescence and her adult age. The subject of the thesis is to show how the society behaved to a girl and a woman in the some specific social caste, how they thought of her, what type of rights, responsibilities and possibilities for education she had. The chosen areas are: the pedagogy history, the children education, the girl education and pedagogy, the family environment, the sociability, the marriage and maternity. The thesis subsequently responds how hardly and slowly the woman obtained her rights in the private also in the public life.