Czech Attitudes to English Lexical Borrowings
České ztahy k anglicismům
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/31289Identifiers
Study Information System: 57005
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Červinková Poesová, Kristýna
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Music
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Tato diplomová práce se zabývá postoji české veřejnosti k anglickým lexikálním výpůjčkám, především se však soustřeďuje se na rozdíly v těchto postojích v závislosti na věku. Jejím cílem je zejména ověření souvislosti mezi rostoucím věkem a tendencí zaujímat k výpůjčkám z angličtiny negativní postoj. Teoretická část práce představuje vybrané aspekty výskytu a vnímání anglicismů v češtině, dotýká se ale také základních poznatků z oblasti jazykových postojů. Praktická část popisuje dotazníkový průzkum, jehož se zúčastnilo celkem 165 respondentů ze tří různých generací. Otázky jsou zaměřeny na vnímání frekvence anglických výpůjček, jejich srozumitelnost, postoje mluvčí češtiny k těmto lexémům a v neposlední řadě jsou zkoumány také obavy a předpovědi týkající se budoucího vývoje češtiny. Výsledky výzkumu naznačují, že příslušníci starších generací často zaujímají k výpůjčkám spíše negativní postoj. Mladí lidé navíc nehodnotí anglicismy tak pozitivně, jak jsme původně předpokládali. Celkově však průzkum potvrdil významné rozdíly v postojích různých generací.
The proposed thesis deals with the attitudes to English borrowings in the Czech Republic, primarily examining their variability caused by age. Its main aim is to verify the assumption that growing age correlates with the tendency of Czech language users to have negative attitudes towards borrowings from English. In the theoretical part, selected aspects of the occurrence and perception of English borrowings in Czech are presented. Besides, some of the major issues considering the area of language attitudes are dealt with. The practical part gives an account of a questionnaire survey in which 165 respondents from three generations took part. The questions focus on the perception of frequency of English borrowings in Czech, the semantic transparency of these lexemes, the language users attitudes to English loanwords, as well as their predictions and concerns considering the further development of their mother tongue. The results suggest that older generations tend to have rather negative attitudes to the borrowings. Moreover, younger peoples assessment of anglicisms is not as decisively positive as originally hypothesised in the present analytical framework. Nevertheless, noticeable differences in language attitudes among age groups were confirmed.