Evaluace minimálních preventivních programů na základních školách se zaměřením na Prahu 5
Evaluation of Minimal Preventive Programs in Elementary Schools with Bearings to Prague 5
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/30770Identifiers
Study Information System: 89155
Collections
- Kvalifikační práce [18079]
Author
Advisor
Referee
Nekola, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Public and Social Policy
Department
Department of Public and Social Policy
Date of defense
21. 6. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tato diplomová práce se zabývá minimálními preventivními programy na pražských základních školách a výzkumem evaluace těchto programů. Teoretickým zázemím je evaluace ve veřejné politice, škola jako výchovná instituce, rizikové chování a primární prevence. Výzkum je kvalitativního charakteru a vychází z polostrukturovaných rozhovorů a analýzy minimálních preventivních programů základních škol na Praze 5. Práce obsahuje návrh jednotné struktury těchto programů a návrh evaluačního nástroje pro externí hodnotitele, na jehož základě jsou tyto programy zhodnoceny. Nejlepší z nich je následně coby případ dobré praxe podrobně rozebrán v případové studii.
The thesis deals with minimal preventive programs in elementary schools in Prague and research of evaluation of these programs. Theoretical background is on evaluation of public policy, the school as an educational institution, risk behavior and primary prevention. The research is qualitative in nature and based on semi-structured interviews, and on the analysis of minimal prevention programs in elementary schools in Prague 5. Work includes design of a single structure of these programs and design of an evaluation tool for external evaluators. Programs from Prague 5 are evaluated on the basis of this evaluation tool. Subsequently the best program is analyzed as an example of good practice in a case study.