Princip hry ve výtvarné výchově
Principle of the Game in Art Education
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/30573Identifiers
Study Information System: 87432
Collections
- Kvalifikační práce [18093]
Author
Advisor
Referee
Fulková, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
27. 5. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tématem diplomové práce je Princip hry ve výtvarné výchově. První část práce se zabývá postavením výtvarné výchovy v kontextu ostatních předmětů, hlavními dokumenty upravujícími její cíle a potřebami současné společnosti, které by měla naplňovat. V další části práce představuji nabídku inspiračních zdrojů pro učitele v praxi i pro budoucí pedagogy. Společným znakem těchto zdrojů (internet, učebnice a galerijní pedagogika) je zkoumané téma princip hry vyskytující se v současném umění. Kapitoly Proměny umění v 2.polovině 20.století a Současní umělci představují nově vykrystalizované formy umění a jejich současné představitele, kteří pracují s principem hry. Nakonec se věnuji teorii hry ve spojení s uměním a metodám zprostředkování umění.
The topic of this work is Principle of the Game in Contemporary Art and its use in Art Education. The first part concerns the Art and design in context of other subjects and the curricular documents with the main goals. The work also deals main needs of contemporary society, which should be covered by the Art education. There are presented the inspiration sources for teachers and future teachers in the next part. The sources are: web sites, books and Gallery Education, all of them conected with the topic Principle of the Game in Contemporary Art. Chapters Proměny umění v 2.polovině 20.století and Současní umělci present the new forms of art and their contemporary representatives, who works with the principle of game. At last I uncover the connection between art and a game and present some methods for working with contemporary art at school.