The Social Making of the Illusion of Hospitality
Společenské vytváření iluze pohostinství
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/29819Identifiers
Study Information System: 60683
Collections
- Kvalifikační práce [6396]
Author
Advisor
Referee
Balon, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
General Anthropology
Department
Department of General Anthropology
Date of defense
9. 9. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
English
Grade
Excellent
Tato práce je založena na výzkumu prováděném v luxusní restauraci v Praze. Zaměřuje se na služby poskytované pracovníky restaurace a zkoumá, jak jejich práce přispívá k produkci luxusního pohostinství. Práce rozšiřuje antropologické a sociologické porozumění práce. Zaměřením na práci v službách odpovídá na rostoucí důležitost služeb v moderní ekonomice. Data nashromážděná zúčastněným pozorováním a rozhovory jsou analyzována pomocí pojetí ekonomie symbolických statků Pierra Bourdieu. Analýza odkrývá prvky směny darů, která definuje luxusní služby. Za použití konceptu nároku Rachel Shermanové, dešifruje nerovnosti mezi producenty a konzumenty služeb, které vznikají během vytváření pohostinství. Studie se také zaměřuje na mocenské strategie, které pracovníci používají, aby se vyrovnali se svojí podřízenou rolí a dali své práci smysl.
This thesis is based on a research conducted in a luxury restaurant in Prague. It focuses on service work performed by workers in the restaurant, and examines how service work contributes to the production of luxury hospitality. The thesis broadens anthropological and sociological understanding of work. Being focused on service work, it responds to the increasing importance of services in modern economy. Data gathered through participant observation and interviews are analyzed using Pierre Bourdieu's concept of the economy of symbolic goods. The analysis reveals elements of gift exchange that define luxury service. Drawing upon Rachel Sherman's concept of entitlement, it deciphers inequalities between service producers and service consumers, which are produced in the performance of hospitality. The study also focuses on workers' strategies of authority and power that they use in order to make sense of their work and to cope with their subordinated roles.