Libor Vaculík: od baletu k tanečnímu muzikálu
Libor Vaculík: from ballet to dance musical
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/29653Identifikátory
SIS: 74982
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pšenička, Martin
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Divadelní věda
Katedra / ústav / klinika
Katedra divadelní vědy
Datum obhajoby
23. 6. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Bakalářská práce pojednává především o původu ,,tanečního muzikálu" jako specifické divadelní formy, kterou pojmenoval choreograf a režisér Libor Vaculík, aniž by jí v oblasti terminologie přikládal větší význam. Cílem práce je objasnit význam Vaculíkova hudebně-tanečního termínu, jenž není výjimečný formou pojetí, v němž tanec tvoří hlavní osu vyprávění, nýbrž způsobem zpracování, které se více než tančenému muzikálu podobá zpívanému baletu. Práce je členěna do tří částí - historické, výzkumné a analytické. V první z nich se zabývám vznikem a vývojem baletu a muzikálu jako základních žánrů, z nichž vychází Vaculíkovo označení pro tento hraniční útvar. Ve druhé části se věnuji problematice ,,tanečního muzikálu" v rámci světového hudebního divadla, kde na vybraných příkladech dokládám možné cesty vývoje této nové formy. V posledním, analytickém úseku spojeném s Vaculíkovou tvorbou, se zaměřuji na rozbor dvou ,,tanečních muzikálů" podle Freytagova modelu stavby dramatu.
In the first place this BA thesis deals with the origin of ,,a dance musical" as a particular dramatic form which was named by a choreographer and a director Libor Vaculík, who does not attach this a bigger importance in the field of terminology. This thesis tries to clear up meaning of Vaculík's music-dance term which is not exceptional in the conception in which the dance creates the central line of a narration but in the way of composition which is more similar to ,,dance musical" than to sung ballet. The work is divided into three parts - history, research and analysis. First part concentrates on the origin and the development of the ballet and the musical as a basic genres, from which originates Vaculík's term for this border genre. The second part is dedicated to the problem of ,,dance musical" within the scope of a world music drama and it is shown there on selected exemples the possible ways of a development of this new form. The last, analytical part connected with Vaculík's production is directed to analysis of two ,,dance musicals" according to Freytag's model of drama structure.