Tanec a pohybová průprava pro tělesně postižené
Dancing and movement training for people with disability
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/29163Identifikátory
SIS: 51039
Kolekce
- Kvalifikační práce [8831]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Novotná, Viléma
Fakulta / součást
Fakulta tělesné výchovy a sportu
Obor
Tělesná výchova a sport - Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Gymnastika
Datum obhajoby
8. 9. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Název práce: Tanec a pohybová průprava pro tělesně postižené Subjekt: Výzkumné práce se zúčastnilo 16 studentů (8 dívek a 8 chlapců ve věku 22-26 let) Fakulty tělesné výchovy a sportu. Dále také 8 klientů Kliniky rehabilitačního lékařství Albertov (5 žen a 3 muži, ve věku od 33-67 let) Cíl práce: Aplikovat pohybový program na jedince bez tělesného postižení, zjistit změny v jejich prožívání. Následně po té zjistit, jestli tanec a pohybová průprava působí stejnou mírou i na tělesně oslabené. Metoda: Formou dotazníkového šetření, pozorování a rozhovoru, zhodnotit změny v prožívání u osob, na kterých byl aplikován pohybový program. Výsledky: Po absolvování pohybového programu jsme zjistili, že se u jedinců zlepšil vztah k tanci a orientace v hudbě. Dále jsme také zaznamenali, že tanec má u většiny z cvičenců pozitivní vliv na emoce a prožívání. Obdobné to bylo i u osob s tělesným oslabením. Ačkoli mají tito lidé omezený rozsah pohybu, tak závisí především na jejich prožitku a emocích než na tom, kolik částí svého těla k jeho realizaci zapojí. Klíčová slova: Paraplegie, pohybová průprava, tanec, taneční terapie, tělesné postižení
Name of the thesis: Dancing and movement training for people with disabilities. Goal of research: 16 students (8 boys and 8 girls, aged 22-26 years) of Faculty Physical Education and Sport. It also, 8 clients of Department of Rehabilitation Medicine Albertov (5 women and 3 men, aged 33-67 years). Objective: Apply motion program to people without disabilities. Then compare, if dancing have the same power to people with disabilities Method: Through questionnaire, observation and interview make assess changes in the perception for people, which was applied to the motion. Conclusion: After motion program we found, that participants of motion program, has better feeling with dance. In addition, we also noticed, that dance have positive effect on the emotions and experience. People with disabilities have limited possibilities of movement, but it is not important for dancing. Mainly depends on their experience and emotions, than or how many parts of her body will involve. Key words: Dancing, dance therapy, disability, movement training, paraplegia