Šikana ve škole v souvislosti s rodinným prostředím žáků
Bullying in School Related to Pupil's Family Environment
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/28955Identifikátory
SIS: 68917
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hanušová, Jaroslava
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika - Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
21. 9. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Hlavní pozornost v oblasti výzkumu šikany je zaměřena na skupinové jevy, roli učitele a školní prostředí, kdežto téma rodiny stojí spíše na okraji vědeckého zájmu. Rodinné faktory přitom hrají v sociálních vztazích a agresivních projevech dětí klíčovou roli. Například děti týrané svými rodiči budou s větší pravděpodobností projevovat násilné či viktimizující chování také ve vztazích mimo rodinu. Cílem této práce je podat přehled o současných zahraničních výzkumech na téma šikany v souvislosti s rodinnými vztahy, komunikací v rodině a výchovou žáků. Poslední kapitola je věnována významu terapeutických zásahů do rodinných vztahů, a to především v rodinách šikanujících dětí. Ukazuje se, že v rodinách agresorů i obětí je možné vypozorovat určité specifické rysy, které představují rizikové faktory pro rozvoj šikany mezi dětmi. Vhodná rodinná terapie podpořená intervencí v rámci třídního kolektivu tak může výrazně zmírnit rozšířené trápení dětí na školách. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Despite the development of promising peer group and school environment research efforts, the role of family in bullying and its amelioration is less clearly developed. Nevertheless, family factors are thought to provide a crucial foundation for social interactions and aggressive behavior in childhood. For example, children maltreated by parents are thought to be more likely to display patterns of violence and victimization in extra-familial relationships. The purpose of this thesis is to discuss accessible body of research related to bullying problem in association with family relations, communication and education patterns. The last chapter focuses on family-based intervention, especially in families of bullying children. Empirical findings have uncovered specific family factors that may explain the occurrence of bully/victim problems at school. Interventions that include the family may be an effective way to reduce extensive suffering of children at schools. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)