Textové proměny Lustigovy prózy Tma nemá stín
Metamorphoses of the text of Arnošt Lustig's short story Tma nemá stín
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/28332Identifiers
Study Information System: 84099
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Špirit, Michael
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature
Department
Department of Czech and Comparative Literature
Date of defense
28. 6. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Práce se zabývá sledováním vývoje Lustigovy prózy Tma není stín od jejího prvního vydání v podobě povídky ve Věstníku židovských náboženských obcí v Československu přes všechna další knižní vydání povídky (v rámci souboru Démanty noci) až po rozpracování textu v novelu a její prozatím poslední vydání. Je uveden výčet dostupných vydání prózy v českém jazyce i v překladech do cizích jazyků (ovšem cizojazyčným vydáním se práce dále nevěnuje). Změny a postupná rozšíření textu, k nimž autor přistoupil, jsou typologicky roztříděny a je naznačen jejich význam pro vyznění prózy. Práce se zaměřuje na diference v oblasti tematické i stylistické a jejich motivaci.
The work deals with tracing development of Lustig's prose Tma nemá stín (Darkness Casts No Shadow) from its first edition as a short story in Věstník židovských náboženských obcí v Československu (Journal of Jewish Congregations in Czechoslovakia) through all other book editions of the short story (as part of collection Démanty noci) up to its elaboration into a nouvelle and its so far the last edition. There is mentioned a list of available editions of the fiction in the Czech language as well as translations into foreign languages (however the work does not pay further attention to foreign language editions). The changes and gradual extension of the text made by the author are typologically classified and there is indicated their significance for impression of the nouvelle. The work focuses on differences in the thematic and stylistic field and their motivation.