Volnočasové aktivity neslyšících adolescentů
Leisure activities of adolescents with impaired hearing
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/28251Identifiers
Study Information System: 87482
Collections
- Kvalifikační práce [18052]
Author
Advisor
Referee
Šiška, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
1. 6. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
V této bakalářské práci se autorka věnuje volnočasovým aktivitám mladých neslyšících, především v jejich pozdní adolescenci. Za neslyšícího v této práci považuje takového člověka, který pro svou komunikaci preferuje český znakový jazyk, nebo znakovanou češtinu. Řazení kapitol je následovné - na začátku práce vymezuje věkové období cílové skupiny jedinců, v další kapitole autorka popisuje problematiku typologie sluchových vad, následuje část textu kde se věnuje možnostem komunikace lidí se sluchovým postižením, dále vymezuje volnočasové aktivity a jejich význam pro mládež, zvláště pak ve vztahu k neslyšícím adolescentům. V praktické části se autorka zabývá názory neslyšících adolescentů navštěvujících školy pro sluchově postižené v Praze a Hradci Králové. Zajímá se o současnou nabídku a poptávku volnočasových aktivit v jednotlivých školách a o konkrétní zájmy neslyšících adolescentů.
In this bachelor thesis author focuses on free time activities of young deaf people in age of 15-20 years (period of late adolescence). For purpose of this work, deaf people are defined as those who prefer Czech sign language over other forms of communication. The contents of this work is as follows: the first chapter defines age of target group. Next chapter deals with hearing impairment classification. Following chapter discusses means of communication of deaf people and the importance of free time activities for yong people and for young deaf people in particular. In the practical part author investigates opinions of young deaf adolescents who attend special schools for hearing impaired students in Prague and Hradec Králové. She also studies contemporary supply and demand of free time activities in involved institutions and particular interests of hard of hearing adolescents.