Vliv polohy těla na jemnou motoriku
Influence of body position on fine motoric movements
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/28244Identifikátory
SIS: 88024
Kolekce
- Kvalifikační práce [18635]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šumníková, Pavlína
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
10. 6. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Vymezení problému: Tato práce se věnuje vlivu polohy těla v sedu na kvalitu grafomotorické činnosti u osob s kombinovaným postižením a u osob intaktních (dětí 1. a 2. třídy školní docházky ve školách běžného typu) a vhodnosti využívání korigovaného sedu u těchto jedinců pro prevenci problémů s grafomotorikou. Zdůvodnění: Osoby s kombinovaným postižením a děti na počátku školní docházky mají časté problémy s grafomotorikou. Jednou ze základních podmínek pro grafomotorické činnosti je korigovaný sed, do kterého je nutné tyto osoby při těchto úkonech posadit. Cíl práce: Cílem práce je zjistit, zda má u testovaných osob správné nastavení segmentů těla v sedu vliv na grafomotorický a senzomotorický projev. Dalším cílem práce je poukázat na vhodnost využití korekce sedu při motorických činnostech především u osob s tělesným postižením. Metodologie: Práce byla zpracována jako analyticko - experimentální studie. Testování proběhlo u třech skupin osob po dvaceti členech (osoby s dětskou mozkovou obrnou, osoby s Downovým syndromem a osoby intaktní) ve dvou variantách sedu - v sedu s korekcí na speciálně upravené edukační židli a v sedu bez korekce. Pro porovnání jemné motoriky byly použity kresebné grafomotorické testy a počítačový test Tracking Task.
Problem definition: This dissertation is examining the influence of sitting positions on the quality of graphomotoric activity of mentally and physically handicapped people and intact people (1st and 2nd class elementary school children) and further it touches the suitability of corrected sitting position for preventing problems with graphomotoric ability. Substantiation: People with combined handicaps and children at the beginning of school-age often have problems with graphomotorics. One of basic requirements for graphomotoric activities is corrected sitting position that these people need to be helped to achieve during these activities. Dissertation objectives: Purpose of this dissertation is to find out whether there exists any influence of correct setting of body segments on graphomotoricand sensomotoric abilities. Another object of this dissertation is to point out the suitability of using corrected sitting position during motoric activities mainly for handicapped people. Methodology: This dissertation is a combination of a analytical and experimental study. Testing was done with three groups of 20 people each in two sitting positions - corrected sitting using a specially adjusted education chair and sitting without any corrections. For the purpose of comparison of fine motorics drawing graphomotoric...