Stav a možnosti rozvoje mluveného projevu žáků v hodinách českého jazyka a literatury
State and the opportunities of the development of children's speech in the lessons of Czech language and literature
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/27352Identifiers
Study Information System: 86770
Collections
- Kvalifikační práce [19128]
Author
Advisor
Referee
Šmejkalová, Martina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - French
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 5. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Diplomová práce je věnována problematice mluveného projevu ve výuce českého jazyka a literatury. V teoretické části jsou porovnávány změny, jichž pojetí mluveného projevu postupně dosáhlo. Součástí je dále jednoduchá analýza učebnic, jejímž cílem je komparace odlišných přístupů k výuce mluveného projevu. Praktická část diplomové práce je poté zaměřena na samotnou výuku projevu. Obsahuje principy, které by se měly stát východiskem pro rozvíjení vyjadřovacích schopností, zásady postupu při hodnocení projevů a náměty praktických činností, jimiž lze napomoci ke zlepšení mluveného projevu žáků.
This diploma thesis is concerned with the problems of the spoken discourse in the Czech language and literatuře teaching. The sequence of changes in the conception of the spoken discourse is provided in the theoretical part, following by a simple analysis of textbooks, aiming to compare different approaches to the teaching of spoken discourse. The practical part of this thesis focuses on the actual teaching of discourse. It contains principles which are to become a point of departure for the development of expression skills, the evaluation policy of the discourse and topics for a practical application, facilitating the improvement of the spoken discourse of the students.