DSLR Video and its Impact on the Conventions in Filmmaking
DSLR video a jeho vliv na konvence ve filmové tvorbě
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/2714Identifikátory
SIS: 148041
Katalog UK: 990020306740106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [23978]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šlerka, Josef
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Studia nových médií
Katedra / ústav / klinika
Ústav informačních studií - studia nových médií
Datum obhajoby
16. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
DSLR video, DSLR film, digitální zrcadlovky, dokumentární film, etnografický film, online komunityKlíčová slova (anglicky)
DSLR video, DSLR film, DSLR, documentary, ethnographic film, online communitiesPráce se zabývá využitím videa digitálních zrcadlovek (DSLR) v dokumentárním a etnografickém filmu, resp. zkoumá zda a v jaké míře se a těchto žánrech projevil trend označovaný jako DSLR revoluce. Těžištěm práce je kvalitativní analýza výpovědí deseti filmařů, kteří v letech 2010-2014 používali digitální zrcadlovku při práci na svém filmu. Syntéza těchto poznatků je konceptualizována jako rekonstrukce procesu rozhodování zda digitální zrcadlovku pro film použít nebo nepoužít, tj. posouzení jejich výhod (cenová dostupnost, technicko-estetické kvality, kompaktnost či jednoduchost) a jejich nevýhod (ergonomie, obrazové artefakty, limity v pracovním postupu). Rekonstrukce tohoto rozhodování je posuzována v kontextu konkrétních zkušeností participantů a věnuje se především vlivu digitálních zrcadlovek na pracovní postup a finální produkt. Závěrečná kapitola práce se věnuje DSLR revoluci jako společenskému trendu, který byl posilován vlivem online komunit DSLR filmařů, kteří se aktivně podíleli na průběhu revoluce. Přílohy práce obsahují stručný popis filmových projektů všech participantů a předlohu strukturovaného dotazníku, který byl použitý při sběru dat. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The thesis deals with the involvement of digital single-lens reflex cameras (DSLR) with video-capturing capacity in documentary and ethnographic film, more particularly, it examines whether and to what extent these genres were influenced by a trend called DSLR revolution. The main contribution of the work is a qualitative analysis of the testimonies of ten filmmakers, who used DSLR cameras while working on their films during the years 2010-2014. The synthesis of this analysis is conceptualised as a reconstruction of the process of decision-making whether to use or not to use a DSLR camera, considering its benefits (affordability, technical and aesthetic qualities, compactness and simplicity) and its limits (ergonomics, visual artifacts, workflow limits). The reconstruction of this decision-making process is considered in the context of specific experiences of the participants and it focuses on the impact of DSLRs on filming workflow and final product. The final chapter deals with the DSLR revolution as a social trend which was stimulated by the influence of online communities of DSLR filmmakers who actively participated in the course of the revolution. Appendix of the thesis contains a brief description of the film projects of all participants and the model of the structured questionnaire used for data...