Vzdělávání dětí s autistickými poruchami se zaměřením na komunikaci
Education of children with autistic disorders with the view of communication
rigorózní práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/25174Identifikátory
SIS: 79299
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Švarcová, Iva
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
6. 11. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl
Práce se zabývá vzděláváním dětí s různým druhem autismu, se zaměřením na rozvoj komunikace. Čerpá z teoretických a odborných poznatků, týkajících se obecných principů výchovy a vzdělávání dětí s autismem. Zvláště se zamýšlí nad současnými možnostmi výchovy a vzdělávání dětí s autismem, přičemž zvláště charakterizuje Teacch program a strukturované učení. Těžiště práce spočívá ve vymezení komunikačních systémů a základních východisek výuky komunikace. Empirický výzkum je charakterizován jako kazuistické studie se zaměřením na rozvoj komunikačních schopností. Na základě získaných výsledků poukazuje na možnosti využití různých komunikačních systémů ve výuce a vzdělávání v prostředí strukturovaného učení. V závěru jsou zdůrazněny a shrnuty nejvýraznější pokroky sledovaných dětí v oblasti rozvoje komunikačních schopností, které vzhledem k individuálním potřebám dětí představují výchozí bod výchovy a vzdělávání dětí s autismem.
The work deals with educating children with various kinds of autism, focusing on development of communication. It draws information both from theoretical and practical experience concerning general principles of upbringing and education of autistic children. It mainly pays attention to the present possibilities of education and upbringing children with autism, while especially characterizing Teacch programme and structured learning. The centre of this work is in defining communication systems and basis for teaching communication. The empiric research is characterized as casuistic studies focusig on development of communication abilities. Based on acquired results, it shows possibilities of using various communication systems in education and upbringing in the surroundings of structured learning. The conclusion stresses and summarizes the most important progress of observed children in development of communication abilities which - according to individual needs of the children - are the starting point of education and upbringing of autistic children.