Angelo Beolco, řečený Ru(z)zante
Angelo Beolco, called Ru(z)zante
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/2456Identifiers
Study Information System: 161085
Collections
- Kvalifikační práce [23776]
Author
Advisor
Referee
Žáčková, Magdalena
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Italianistic Studies
Department
Institute of Romance Studies
Date of defense
31. 1. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
italská literatura, komedie, erudita, commedia dell'arteKeywords (English)
italian literature, comedy, erudita, commedia dell'artePředmětem této diplomové práce jsou komedie Angela Beolca. Úvodní část je zaměřena především na život Angela Beolca a na představení jeho prvotní a vrcholné tvorby. Následuje charakteristika žánru komedie v dobovém kontextu 16. století, kde je pozornost soustředěna především na komedii eruditu, její charakteristické rysy, autory, kteří se jí zabývali, a také na postupný přechod od komedie erudity ke komedii dell'arte. Další část se podrobněji věnuje analýze vybraných Beolcových komedií: La Pastoral (Pastorála), Il Reduce (Navrátilec) - Primo dialogo: Parlamento de Ruzante che iera vegnú de campo (První dialog: Co řekl Ruzante, když se z pole vrátil) a Secondo dialogo: Bilora (Druhý dialog: Bilora).
The subject of this degree paper is the comedies of Angelo Beolco. The introductory part is focused mainly at the life and work of Angelo Beolco. Following this there is an introduction to the comedy genre in 16th century in Italy and the characteristics of erudite comedy, its authors and the change from the erudite comedy to the comedy dell'arte. A further part is given over to an analysis of his comedies La Pastoral (Pastoral), Il Reduce (Returnee) - Primo dialogo: Parlamento de Ruzante che iera vegnú de campo (First dialogue: What said Ruzante when he came back from the battlefield) and Secondo dialogo: Bilora (Second dialogue: Bilora).