Výchova ke zdraví v současné škole
The Education to Health in Present-day School
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/23092Identifiers
Study Information System: 60535
Collections
- Kvalifikační práce [8829]
Author
Advisor
Referee
Potměšil, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
učitelství VVP pro SŠ tělesná výchova - francouzský jazyk
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 9. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
2 Abstrakt: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky v roce 2004 schválilo školský zákon, který přinesl do českého školství novou strategii, a tou je zavedení tzv. Rámcových vzdělávacích programů. Nově vzniklá oblast Člověk a zdraví zahrnuje vzdělávací obory Výchova ke zdraví, Tělesná výchova a Sportovní trénink. Úkolem diplomové práce je zjistit, zda byly školy dostatečně připraveny na zavedení Rámcového vzdělávacího programu do škol a to konkrétně v oboru Výchova ke zdraví. Dále jsme chtěli ověřit, zda má výuka tohoto předmětu jasné cíle, dostatečné materiální a kádrové zabezpečení. Název: Výchova ke zdraví v současné škole. Cíle práce: Cílem diplomové práce je zjistit aktuální stav výuky Výchovy ke zdraví na druhém stupni základních škol v České republice a najít možnosti její inovace. Metoda: Pomocí dotazníku, který vyplnilo 114 učitelů Výchovy ke zdraví na druhém stupni základních škol České republiky, byl zjištěn aktuální stav výuky tohoto předmětu a to v těchto oblastech: realita školy, kádrové zabezpečení výuky, způsob výuky předmětu, teoretické zabezpečení výuky, zkušenosti s výukou a možnosti inovace. Výsledky: Výsledky potvrzují, že většina škol vyučuje Výchovu ke zdraví jako samostatný předmět. Dalšími fakty, které vyšly najevo, bylo nejednotné kádrové zabezpečení výuky...
3 Abstract: In 2004 the Ministry of Education, Youth and Sports of the Czech Republic validated the law of education, which brought a new strategy of education called Rámcový vzdělávací program. The emergent section People and Health includes these subjects: Education to Health, Physical Education and Sports Training. The major aim of this work is to find out if schools were prepared enough for introduction of the new strategy of education (Rámcový vzdělávací program) especially of the subject Education to Health. This work wants to verify if this programm presents clear aims, satisfactory theoretical material and personal background. Title: The Education to Health in Present-day School Aims: The aim of my work is to find out present state of the subject Education to Health in the second degree of primary education in the Czech Republic and to find possibilities of its improvement. Methods: My questionnaire was completed by 114 teachers of the subject Education to Health from second degrees of basic schools in CR. We found out actual state of this education in these parts: real state in schools, personal background, ways of education, theoretical background of education, experience with education and inovation possibilities. Results: Our results show that Education to Health is taught as an independent...