Filmová propaganda a Německo v hitlerovské éře
Film propaganda and the Hitlerian Era in Germany
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22853Identifiers
Study Information System: 86877
Collections
- Kvalifikační práce [19128]
Author
Advisor
Referee
Hauser, Michael
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools History - Social Scienses
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 5. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Pro politické manipulátory se stalo filmové médium spojencem, díky němuž mohou účinněji působit na lidstvo. Film se ukazuje jako ideální prostředek nepřímé komunikace. Díky masovosti filmové distribuce, k níž se přidává rychlý technologický vývoj, je možno prostřednictvím filmu vytvářet iluzorní obrazy a světy. Pomocí nich ovlivňovat povědomí diváků o skutečnosti. První polovina 20. století s sebou přinesla v případě nacistického Německa a Sovětského svazu dva typické příklady, jak je možno využít filmový komunikát k podrobení si široké veřejnosti. Prvnímu příkladu se věnovala tato práce. Jejím smyslem bylo poukázat na propojení mezi filmovými prostředky, propagandou a politickými dějinami. Dokumentovat jej na příkladu kinematografie Třetí říše. Zároveň poskytnout učitelům středních škol informační základ k uchopení tohoto tématu a jeho následné využití ve výuce. Potencionál, který má poltickou strukturou kontrolovaná kinematografie je obrovský, jeho oslabení je možné i tím, že divák se bude stávat bedlivějším "čtenářem" filmových sdělení a naučí se vnímat filmovou zábavu v širších kontextech. Jedna z cest k tomuto stavu vede přes sbližování s problematikou filmové propagandy během výuky humanitních předmětů, jakými jsou základy společenských věd, dějepis a český jazyk. Z hlediska dalšího uchopení této...
For political manipulators became an ally of the film medium, allowing them to operate more effectively on mankind. The film is an ideal means of indirect communication. Thanks to the mass character of film distribution, which adds to the rapid technological development, it is possible using film to create images and illusory worlds. Use them to influence audience awareness of reality. The first half of the 20th century brought a case in Nazi Germany and the Soviet Union, two typical examples of how film can be used for the subjugation of a communique to the general public. The first example was devoted to this work. Its purpose was to highlight the links between film means, propaganda and political history. Documented by the example of Third Reich cinema. At the same time provide high school teachers the information base to grab this issue and its subsequent use in teaching. Potential, which has a controlled structure poltickou cinematography is great, its weakness is also possible that the viewer will become bedlivějším "reader" film communication and learn to perceive the film entertainment in broader contexts. One way this situation is through convergence with the problems of film propaganda during the teaching humanities subjects such as civics, history and Czech language. In terms of further grasp of...