Deutsche Sprichwörter und ihr Einsatz im Fremdsprachenunterricht
German Proverbs and Their Application in Foreign (or Second) Language Teaching
Německá přísloví a jejich využití ve výuce cizích jazyků
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22827Identifikátory
SIS: 65225
Katalog UK: 990011387750106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [19358]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Švermová, Dagmar
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy matematika - německý jazyk
Katedra / ústav / klinika
Katedra germanistiky
Datum obhajoby
8. 9. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Němčina
Známka
Velmi dobře
Tato diplomová práce se zabývá německými příslovími a možnostmi jejich využití ve výuce německého jazyka. Popisuje fenomén přísloví, jeho vývoj v průběhu doby, a zkoumá i jeho dnešní výskyt. V jejím rámci byl formou dotazníků u německých rodilých mluvčích proveden průzkum, na jehož základě byl vytvořen seznam nejznámějších německých přísloví. Kromě toho si tato práce všímá výskytu přísloví v dnešních německých učebnicích a vytváří a představuje i vlastní cvičení, která následně ověřuje v praxi. Podrobně popisuje přípravu a průběh tří vyučovacích jednotek na téma přísloví. Na základě důkladného zhodnocení průběhu a výsledků těchto vyučovacích experimentů dochází k závěru, že pomocí přísloví může být výuka cizích jazyků smysluplně obohacena a oživena. K L Í Č O V Á SLOVA: Přísloví, fráze, cvičení, vyučovací jednotka.
This diploma thesis deals with German proverbs and with ways of their application in teaching the German language. It describes the proverb, its historical development and its present frequency of usage as well. By means of my own research in the form of questionnaires to be filled in by native speakers of German, the thesis lists the best-known German proverbs. Moreover, it shows the manner in which the proverbs are presented in today's German textbooks, and also creates and demonstrates its own exercises that are to be put into practice later on. It gives a detailed description of the preparation plan for three lessons centred on the topic of proverbs, and their course. Based on the thorough evaluation of the course and results of this teaching experience, it concludes that with the help of proverbs, foreign language teaching can be meaningfully enriched and enlivened. K E Y W O R D S : Proverbs, phrases, exercises, teaching unit.